Jak stworzyć dobrą
stronę internetową dla usług?


Masz stronę internetową firmy, ale nie wiesz, czy dobrze spełnia swoją funkcję?

Chcesz uruchomić stronę internetową firmy, ale nie wiesz, co powinna zawierać?

Dobra strona internetowa firmy musi być skutecznym narzędziem sprzedażowym. Tak, aby osoby trafiające pod Twój internetowy adres, decydowały się również na skorzystanie z Twojej oferty. Dlaczego w przypadku niektórych firm ich strony internetowe potrafią być głównym źródłem klientów? Inne znowu serwisy nie spełniają takiej funkcji. Pomimo że bywają atrakcyjniejsze wizualnie i mają podobny jakościowo i ilościowo ruch?

Czy to oznacza, że czegoś im brakuje?

Zdecydowanie może tak być!

Wizualny aspekt strony nie decyduje o jej efektywności sprzedażowej. Co powinna zawierać dobra strona internetowa? Poznaj kilka najważniejszych zasad, które sprawią, że Twoja strona będzie potężnym narzędziem sprzedażowym. 👇

Strona internetowa usług

Firmowa strona internetowa powinna odpowiadać na oczekiwania odbiorcy

Na stronę internetową trafiamy z kilku możliwych źródeł:

  1. Wpisując bezpośrednio adres strony w pasku przeglądarki, na przykład: www.mojausluga.pl
  2. Poprzez kliknięcie linku, który może być umieszczony na innej, zewnętrznej stronie, reklamie lub przesłanego (mailem, komunikatorem).
  3. Poprzez kliknięcie wyniku w wyszukiwarce Google.

Sposoby sprowadzenia ruchu na stronę internetową

W pierwszym przypadku użytkownik wpisuje adres głównej strony. Zapewne wie, czego może oczekiwać. Zrozumiałe będzie, że znajdzie ogóle informacje o firmie i ofercie.

W przypadku linków oraz wyników w wyszukiwarce sytuacja może być nieco inna. Link taki może kierować użytkownika do podstrony Twojego serwisu, która lepiej odpowiada na jego oczekiwania.

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na budowę firmowego serwisu internetowego. Nasz firmowy serwis internetowy może obejmować wyłącznie jedną stronę. (przykład nr.1) lub może zawierać wiele podstron (przykład nr.2)

Budowa serwisów

Jedna strona się sprawdzi, kiedy oferujemy wyspecjalizowaną usługę, która zaspokaja jedną potrzebę konkretnej grupy odbiorców. W pozostałych 95% przypadków 🙂 zdecydowanie skuteczniejszy będzie serwis zawierający wiele podstron.

Jako przykład niech posłuży agencja reklamowa, która prowadzi między innymi kampanie reklamowe w Google Ads. Użytkownik, który chciałby zlecić realizację takiej usługi, wpisze w wyszukiwarce konkretnie to, co go interesuje. W tym przypadku może to być: „Prowadzenie kampanii w Google”.

Okreslenie grupy docelowej

Następnie klinie jeden z linków z otrzymanych wyników. Link ten poprowadzi go na stronę główną, gdzie pierwszym rzucającym się w oczy napisem będzie „Agencja reklamowa”.

Okreslenie grupy docelowej

Jednak użytkownik szukał konkretnych informacji związanych z „prowadzeniem kampanii w Google”. W otrzymanym wyniku nie uzyskał odpowiedzi na swoje pytanie. Z dużym prawdopodobieństwem, wycofa się do wyników i kliknie kolejny link. Cała operacja zajmuje 2 sekundy, więc nie łudźmy się, że poświęci więcej czasu na analizowanie naszej strony.

Jeżeli natomiast po kliknięciu odnośnika, otrzyma stronę pasującą do swojego zapytania. Strona taka z dużym prawdopodobieństwem przyciągnie jego uwagę.

Strona tematyczna

Co zatem powinna zawierać idealna strona internetowa firmy?

Konkretne odniesienie do potrzeby lub rozwiązania problemu, którego szuka użytkownik. Zgodnie z powyższym przykładem użytkownik szuka „Prowadzenie kampanii w Google Ads”. Kiedy kliknie link powinien otrzymać odpowiedź do swojego zapytania.

 

Zobacz również Infografikę:

Infografika - Jak wygrać z konkurencją w 4 sekundy

Oryginalna treść i język korzyści

Planując stronę internetową lub jej modernizację, powinniśmy szukać inspiracji. Należy przeanalizować najbliższą konkurencję oraz strony firm o podobnym profilu w innych miastach. Na pewno trafimy na ciekawe treści, prezentacje, czy inspirujące rozwiązania. Podpowiedzą nam jak zrobić stronę internetową o naszym profilu.

Korzystając z tej wiedzy, pamiętajmy jednak o zachowaniu oryginalności. Nie tylko ze względu na ochronę praw autorskich. Również ze względu na wyszukiwarkę Google. Pamiętaj, że weryfikuje ona strony i w wynikach promuje treści oryginalne. Inspiruj się, a następnie nadaj temu własny szlif.

Komunikując się na swojej stronie używaj języka korzyści.

Wracając do naszej strony wzorcowej widzimy w ofercie „Audyt Marketingowy”. Nie jest to treść, która może zmotywować do jakiegoś działania. Jeżeli jednak treść ta zostanie opatrzona odpowiednimi korzyściami:

Dzięki audytowi dowiesz się:

  • Czy pieniądze, które wydajesz na reklamę przekładają się na sprzedaż?
  • Czy maksymalnie wykorzystujesz działania reklamowe, które uruchomiłeś?
  • Jak wygląda efektywność działań Twojej firmy w porównaniu do konkurencji?

Z dużo większym prawdopodobieństwem użytkownik zainteresuje się Twoją ofertą.
Język korzyści
Opracowując teksty do swojego serwisu zawsze staraj się patrzeć z perpsektywy korzyści klienta. Nie karm go typowymi treściami informacyjnymi:

  • Jesteśmy największym biurem w okolicy!
  • Cały czas się rozwijamy!
  • Tworzymy zgrany zespół specjalistów!

A co obchodzi to Twojego klienta!?

Interesuje go natomiast to co możesz konkretnie jemu zaoferować.
 
👉 Przeczytaj również o zasach skutecznej reklamy usług.

Grafiki zamiast treści, czyli jak zrobić dobrą stronę internetową

Jedna właściwa grafika wystarcza za 100 słów.

Ludzie coraz mniej czytają. Coraz chętniej taksują tekst, wyłapując ważne dla nich informacje. Łatwiej się je przyswaja, kiedy są poparte ciekawą grafiką. Dlatego Twoja strona powinna zawierać odpowiednią ilość grafik. Dzięki temu tekst będzie łatwiej przyswajalny i bardziej zrozumiały. Odpowiednie wartości zostaną lepiej zaakcentowane.

Grafika zamizast treści

Ważne jest jednak aby troszkę się „szarpnąć” i postarać o oryginalne grafiki. Jeżeli na przykład przedstawiasz swoją osobę lub swój zespół. Zamieszczanie z banku zdjęć Panią trzymającą telefon będzie słabo odbierane. A twoja firma na pewno nie zyska na wiarygodności.

Zaznaczę tutaj, że grafiki nie powinny całkowicie zastąpić tekstów. Teksty są niezbędne. Jednakowo dla tych, którzy chcą doczytać szczegóły. Jak również dla wyszukiwarki Google, w której dzięki treściom łatwiej się wypozycjonujesz.

    Mniej znaczy więcej — nie daj się namówić na ekstrawagancję i wodotryski

    Nowoczesne grafiki, animacje, zaskakujące rozwiązania nawigacyjne. Strony przeładowanie treściami, ikonkami, linkami. Może to wyglądać ciekawie. Jeżeli chcesz zgarnąć nagrodę za wyjątkowo odjechaną stronę.

    Strona ma przede wszystkim sprzedawać! Powinna być tak zbudowana, aby prowadziła do osiągnięcia tego konkretnego celu. Jeżeli zamieszczasz dużo przeszkadzaczy i elementów, których zrozumienie wymaga dłuższej chwili. Bardziej oddalasz odbiorcę od osiągnięcia celu, który chciałbyś, żeby osiągnął.

    Budowanie zaufania i wiarygodności

    Zaprezentuj siebie, swój zespół, a zwiększysz swoje szanse na sprzedaż. Zaufanie jest warunkiem dokonania zakupu. Zdecydowanie łatwiej jest podjąć taką decyzję, jeżeli widzimy, kto stoi za prezentowaną ofertą. Oferta nabiera wtedy wiarygodności.

    Dużą motywacją są również opinie i referencje. Jeżeli masz zadowolonych klientów, to poproś ich o opinie. Zaprezentuj to na stronie. Osoby odwiedzające Twój serwis szukają potwierdzenia jakości Twoich usług. Na swojej stronie masz możliwość zaprezentować te najlepsze.

    Badanie efektów działań
    Tutaj zaznaczę, żeby nie bawić się w tworzenie fałszywych opinii. Uczciwość biznesowa popłaca i lepiej trochę poczekać z ich zebraniem niż tworzyć coś na siłę.

    Pierwszy widok i użyteczność dla urządzeń mobilnych

    O kwestiach technicznych będę jeszcze pisał w ostatnim punkcie. Jednak tutaj zwrócę uwagę na niezwykle istotne aspekty. Są nim pierwszy widok i widok mobilny strony.

    Zacznijmy od pierwszego widoku. Jest nim część strony, którą widzisz zaraz po wejściu. Bez przewijania ekranu. Treść ta powinna upewnić użytkownika, że wszedł na właściwą stronę. Musi zachęcić go również do podjęcia kolejnych kroków. Takich jak zapoznanie się ze szczegółami lub do podjęcia oczekiwanego działania.

    Strona - pierwszy widok
    Pamiętaj również, że zdecydowana większość użytkowników wchodzi na Twoją stronę z urządzeń mobilnych. Przetestuj dokładnie, czy Twoja strona dobrze spełnia swoją funkcję w tych widokach.

    • Czy posiada najważniejsze wskazania w treści otwierającej? (czy odpowiada na oczekiwania użytkownika)
    • Czy dobrze wyświetlają się wszystkie treści?
    • Czy posiada szybkie dostępy do elementów, które pozwolą łatwo zrealizować cel? Takie jak rezerwacja, zadzwonienie lub pozostawienie kontaktu.

    Konwersje na stronie internetowej firmy — system budowania bazy

    Twoja strona powinna sprzedawać. Wtedy staje się odpowiednim narzędziem. Chcąc to efektywnie realizować, należy na stronie umieścić elementy konwersji.

    Najbardziej oczywistą formą konwersji jest sprzedaż. Jeżeli prowadzisz gabinet, może to być na przykład rezerwacja wizyty. Jednak nie zawsze uzasadnione jest integrowanie sprzedaży ze stroną. Konwersje mogą stanowić również inne aktywności, które przybliżają użytkownika do zakupu.

    • Pozostawienie danych kontaktowych. Na przykład poprzez zapisanie się do bazy mailingowej.
    • Zadzwonienie z poziomu strony.
    • Wejście na określoną podstronę. Dzięki czemu możemy uzyskać potwierdzenie, że użytkownik szuka konkretnych informacji.

    Konwersje na stronie
    Form konwersji może być wiele. Dodanie ich w serwisie spełnia trzy cele:

    1. Aktywizuje klienta do podjęcia działania zakupowego lub wprowadza go do lejka sprzedażowego.
      Lejek sprzedażowy jest szeregiem kroków, które prowadzą użytkownika do zakupu.

      Na przykład:

      • Krok 1 – Użytkownik wchodzi na stronę.
      • Krok 2 – Widzi możliwość ściągnięcia katalogu usług. Warunkiem jest zapisanie się do bazy.
      • Krok 3 – Otrzymuje katalog na swojego maila.
      • Krok 4 – Otrzymuje maila z czasową promocją.
      • Krok 5 – Zamawia usługę.

      Powyższe stanowi przykład bardzo prostego lejka sprzedażowego.

    2. Drugim celem jest wykorzystanie konwersji w kampaniach Google Ads i Facebook Ads. Uruchamiając reklamę w tych narzędziach, możemy wskazać realizację konwersji. Nasze reklamy wyświetlają się wtedy osobom, które z największym prawdopodobieństwem zrealizują te cele.
    3. Zamieszczenie konwersji na stronie pomaga również w analizie skuteczności działań. Być może z jakiegoś źródła notujemy duży ruch. Może się jednak okazać się, że jest to ruch mało wartościowy. Natomiast dużą ilość konwersji notujemy z pojedynczych wejść z innego źródła.

     
    👉 Przeczytaj więcej o tym gdzie promować usługi w internecie.

    Kilka słów jeszcze o kwestiach technicznych

    Dopracowanie techniczne strony wymagałoby osobnego artykułu. Tutaj jednak wymienię w trzech punktach co powinna zawierać nowoczesna strona internetowa.

    • Responsywność – Jest to technologia, która dotyczy już raczej wszystkich stron internetowych. Responsywność oznacza dostosowanie widoku strony do różnych rozdzielczości. Twoja strona inaczej wygląda na dużym monitorze, tablecie, czy na telefonie. Należy zatem sprawdzić, jak się zachowuje w różnych szerokościach przeglądarki. Ze szczególnym uwzględnieniem urządzeń mobilnych.
    • Czytelność – Czy czytanie treści na Twojej stronie nie nastręcza problemu? Mowa tutaj o kolorze i ewentualnych deseniach tła. Czy są wystarczająco kontrastowe i nie przeszkadzają w czytaniu tekstów? Istotna jest również wielkość czcionki. Czytelność należy sprawdzić również na różnych urządzeniach.
    • Łatwość w zarządzaniu – Twoja strona co jakiś czas będzie wymagała drobnych korekt. Takich jak aktualizacja cen, zmiany informacji w danych kontaktowych. Być może będziesz publikować również newsy lub artykuły. Warto mieć to na uwadze już na etapie realizacji strony. Mając przygotowaną stronę w jednym z popularnych CRMów (takich jak WordPress lub Joomla!), będzie można samemu łatwo zarządzać treścią. Oczywiście możliwości łatwego zarządzania stroną jest więcej. Ty natomiast przemyśl, które treści będą wymagały ewentualnych zmian. Na etapie realizacji ustal sposób, w jaki będziesz mieć możliwość własnoręcznego wprowadzania takich aktualizacji.

    Zarządzanie stroną - CRM

    Jaka domena?

    Dla wielu firm dużym utrapieniem jest wybranie właściwej domeny. Jeżeli szukasz inspiracji, to podpowiem Ci trzy zasady, które warto mieć na uwadze:

    1. Domena powinna być łatwa do zapamiętania i do napisania po usłyszeniu. Niby zasada jest oczywista. Są jednak domeny tworzone na podstawie nazw własnych lub słów anglojęzycznych. Jeżeli przetestuje się na kilku osobach sposoby ich zapisania po usłyszeniu, to wyszłoby kilkanaście wersji. W takich przypadkach kupując domenę podstawową, warto od razu zakupić domeny podobne. Wynikające z najczęstszych błędów naszych klientów. Na tych domenach możemy ustawić przekierowanie na naszą domenę podstawową.

      Na przykład:
      Wybierając domenę dla strony internetowej firmy budowlanej, wiele firm sięga do języka angielskiego. Na przykład domena „new-home”. Spora część polskich użytkowników internetu może mieć problem z zapisaniem takiej nazwy w wyszukiwarce, kiedy usłyszy „nju myślnik hom” 😉

    2. Domena powinna być z rozszerzeniem”.pl”. Skoro kierujemy ją do polskich odbiorców. Użytkownik wpisując naszą domenę, naturalnie takie właśnie rozszerzenie wprowadzi. Dlatego nie bierz pod uwagę rozszerzeń typu „.com.pl” „.com” „.eu” i innych
    3. Może być tak, że Twoja idealna domena jest już zarezerwowana. Jednak jesteś firmą lokalną. Nie bój się zatem w domenie użyć nazwy miasta na przykład www.bielsko.mojausluga.pl

    Zachęcam Cię również do pobrania bezpłatnie TESTU zawierającego 27 pytań z wyjaśnieniem, dzięki którym sprawdzisz, czy wiesz jak skutecznie reklamować lokalną firmę?


      avatar Rafał Wawak

      AutorRafał Wawak

      Od blisko 20 lat projektuję, wdrażam i zarządzam działaniami marketingowymi. Jestem praktykiem i osobiście testuję różne narzędzia marketingowe oraz osobiście realizuję wiele projektów. Skuteczność prowadzonych działań weryfikowałem zarówno z perspektywy klienta, wydawcy, jak i agencji wdrażającej marketingowe rozwiązania.


      przeczytaj również


      0 0 votes
      Article Rating
      0 komentarzy
      Inline Feedbacks
      View all comments