Czy mogę pozyskać klientów na swoje usługi na Facebooku lub Instagramie?
Czy powinienem wykupić reklamę w lokalnym portalu informacyjnym?
Jaka promocja usług w Internecie sprawi, że rzeczywiście przyciągnę klientów do swojej oferty?
To pytania, które możesz sobie zadawać. Słyszę je najczęściej od przedsiębiorców, którzy zastanawiają się nad rozwojem swojej firmy.
Szukając pomysłów na zdobycie klienta, całkiem słusznie sięgają po dobrodziejstwa marketingu internetowego. Jednak mają przy tym pewien problem. Nie wiedzą, jaka promocja usług w internecie będzie dla nich efektywna.
W tym artykule przedstawię Ci podstawowe narzędzia marketingu internetowego. Wskażę, jak ważne w promocji usług jest użycie każdego z nich. Przy każdym podpowiem, jak należy ich używać. Wezmę pod uwagę Twoje możliwości oraz to, co oferujesz.
- Moja Firma Google – Twój najważniejszy profil w internecie
- STRONA INTERNETOWA – Podstawowe Narzędzie Promocji i Sprzedaży Twoich Usług
- Facebook – jedno z najlepszych narzędzi promocyjnych
- Instagram – miejsce dla kreatywnych
- YouTube, Twittery i inne bajery – społeczności, które idą zbyt szeroko
- Baza mailingowa i newslettery, Twoje własne medium
- Publikacje i reklama w serwisach zewnętrznych
- Katalogi branżowe i platformy z ofertami usług – zewnętrzne systemy promocyjno-sprzedażowe
Moja Firma Google – Twój najważniejszy profil w internecie
Profil w Google Moja Firma to nie zwykła promocja usługi. To jedna z najtańszych i najefektywniejszych opcji reklamowych dla firmy usługowej.
Twoi potencjalni klienci korzystają z wyszukiwarki Google. Wpisują do niej swoją potrzebę lub określają problem. Jednym z wyników wyświetlanych przez wyszukiwarkę są wizytówki. Sugerują miejsca, w których klient może rozwiązać swój problem lub zaspokoić potrzebę. Wyświetlona lista to zestawienie firm usługowych powiązanych z danym wyrażeniem.
Posiadaczom smartfonów wizytówki wyszukiwanych punktów wyświetlają się często z poziomu mapy Google. Można otrzymać tutaj podobne wyniki co na komputerze stacjonarnym czy laptopie.
Wspomniane wyniki to informacje pobierane z Google Moja Firma.
Jeżeli uruchamiasz nową firmę usługową, w pierwszej kolejności musisz utworzyć taki profil. Zrób to bez względu na to, czy świadczysz usługi stacjonarnie, czy jeździsz do klienta. Jeśli nie pracujesz w określonej lokalizacji, wystarczy nie wprowadzać do profilu adresu firmy.
Wizytówkę uruchomisz, wchodząc na stronę Google Moja Firma
Jeśli prowadzisz swoją firmę od jakiegoś czasu, jej profil może już istnieć w bazie. W takim przypadku musisz przejąć wizytówkę, aby móc swobodnie nią zarządzać.
Pamiętaj, że profil w Google Moja Firma jest darmowy. Google nie pobiera żadnych opłat za utworzenie i promocję usługi z wykorzystaniem wizytówki. Jeśli ktoś skontaktuje się z Tobą i będzie domagał się za to opłaty, uważaj. To na pewno nie Google!
Jedyny koszt w przypadku tego narzędzia to praca związana z jego uruchomieniem i prowadzeniem.
Niezależnie od tego, czym się zajmujesz, warto poświęcić ten czas. Wizytówka może się wyświetlać po wpisaniu nazwy Twojej firmy, ale również na hasła powiązane. Wyrażenia, które w wyszukiwarce mogą wpisywać Twoi potencjalni klienci.
Uzupełnienie profilu i jego systematyczne prowadzenie decydują, na jakie wyrażenia kluczowe będziesz się wyświetlać. Mają też wpływ na to, jak wysoko w wynikach znajdzie się Twoja firma. Zadbaj o to, aby reklama usług, które wykonujesz, była profesjonalna.
Prócz tego wizytówka to jedno z najważniejszych źródeł opinii klientów. Warto mieć nad nimi kontrolę. Inaczej może dojść do sytuacji, że Twój punkt będzie nisko oceniany. Negatywne opinie odstraszają potencjalnych klientów, którzy znajdą Twoją wizytówkę w Google. Zniechęcają też tych, których pozyskasz innymi kanałami. Sprawdzając dojazd do Twojej firmy lub szukając dodatkowych informacji, trafią na niskie oceny. Mogą z ich powodu zmienić zdanie i zrezygnować z Twoich usług.
Przeczytaj również artykuł: Wizytówka Google, czyli jak zrobić widoczny profil w Google Moja Firma
STRONA INTERNETOWA – Podstawowe Narzędzie Promocji i Sprzedaży Twoich Usług
Uruchomienie i prowadzenie strony internetowej wiąże się z większymi kosztami. Niestety często firmy usługowe podchodzą do tego w niewłaściwy sposób. Traktują stronę tak samo, jak drukowane wizytówki lub ulotki. Czyli trzeba ją mieć, ale możliwie najmniejszym kosztem. Tymczasem dobry serwis internetowy może działać jak profesjonalne działy marketingowy i handlowy w jednym. Zapewne nie jesteś w stanie sobie pozwolić na zatrudnienie kilku osób. Nie masz też budżetu na uruchomienie takich działów. Nieporównywalnie mniejszym kosztem będzie uruchomienie i prowadzenie dobrego serwisu. A na to na pewno Cię stać. Jednak uruchomiając go, pamiętaj, że musi spełniać kilka funkcji.
Funkcja informacyjna
Z pewnością napotykasz w sieci na bardzo proste strony firm usługowych. Znajdziesz na nich jedynie suche informacje o firmie oraz jej ofercie. Owe serwisy spełniają swoją podstawową funkcję – informują o rodzaju działalności. Wiele firm ogranicza stronę internetową do tych danych. To dość lakoniczna forma promocji usług w internecie.
Budowanie zaufania
Obejmuje zamieszczane w serwisie opinie oraz prezentacje realizacji. Przybliża też klientom Twoją osobę. To przemyślana forma promocji usług, która z wykorzystaniem społecznego dowodu zaufania łatwiej jest w stanie rozwiać wątpliwości potencjalnego klienta.
Narzędzie sprzedażowe
Strona internetowa to nie tylko promocja usług. Serwis może mieć również podpięty system rezerwacji. Często ważnym elementem jest formularz zapytania ofertowego lub inne narzędzie ułatwiające finalizację sprzedaży.
Narzędzie do budowania bazy kontaktowej
Przykładem przydatnego narzędzia marketingu internetowego jest adres mailowy. Dzięki niemu zdobywamy dane kontaktowe potencjalnych klientów.
Reklama zasięgowa
Dopracowana strona internetowa to świetna promocja usług w internecie. Może przyciągnąć klientów, którzy natkną się na nią, korzystając z Google.
Sprowadza ruch z podstawowych wyrażeń oraz innych, które opisują ich potrzeby lub szczegółowe oczekiwania.
Narzędzie reklamowe
Uruchamiając działania reklamowe w Google Ads i Facebook Ads, mamy zwykle konkretny cel. Zależy nam na przekierowaniu ruchu na nasz serwis internetowy. Na efekt tych kampanii składa się kilka czynników. To zarówno kreacja reklamy i grupy docelowej, jak i sama strona wynikowa.
Przeczytaj również jak stworzyć dobrą stronę internetową usług.
Facebook – jedno z najlepszych narzędzi promocyjnych
Serwisy społecznościowe to dla rzeszy ludzi mocny magnes. Użytkownicy potrafią przebywać w nich wiele godzin każdego dnia. Jednak duża część przedsiębiorców nie potrafi zrozumieć fenomenu tego zjawiska. Jeżeli należysz do tego grona, na pewno nie będę Cię namawiał do wzmożonej aktywności. Serwisy społecznościowe nie są najłatwiejszym narzędziem dla firm. Zdecydowana większość przedsiębiorców niezbyt swobodnie się w nich porusza. Niemniej musisz założyć profil na Facebooku, jeśli chcesz zdobyć klientów.
Dlaczego? Ponieważ spełnia kilka niezmiernie istotnych funkcji.
Społeczne zaufanie
Kiedy masz profil na Facebooku, pokazujesz swoją otwartość. Udowadniasz, że Twoja firma nie obawia się komunikacji z klientem. Dobrze prowadzony profil to wiarygodna reklama usługi.
Komunikacja z rynkiem
Stanowi doskonałe miejsce do prowadzenia swobodnej komunikacji z rynkiem. Masz tutaj również możliwość „rozgrzania” potencjalnych klientów. Możesz ich zaciekawić, zachęcić, skłonić do interakcji. Trudno o sympatyczniejszy marketing internetowy. Choć trzeba jednocześnie trzymać rękę na pulsie. Kontrolować i gasić w zarodku wszelkie konflikty między użytkownikami.
Budowanie relacji z rynkiem
Dzięki swojemu profilowi możesz utrzymać, a następnie budować relacje z klientami.
Pozyskiwanie klientów
Przede wszystkim jednak Facebook to rewelacyjna reklama usług. Potraktuj go jako narzędzie do pozyskiwania nowych klientów.
Myśląc o wykorzystaniu medium w tym celu, trzeba trzymać się kilku zasad.
Nie angażuj się zbytnio w rozbudowę profilu czy jego bieżące prowadzenie. Dotyczy to zarówno Twojego czasu, jak i finansów. Nie rób tego, ponieważ Facebook obcina profilom firmowym zasięgi postów. Może Cię obserwować 10 000 osób, a Twój post trafi jedynie do 100.
Zamieszczając posty, pamiętaj, że jesteś na portalu społecznościowym. Nie korzystasz z tablicy reklamowej czy informacyjnej. Jeśli publikujesz rzadziej, stawiaj na jakość. Prezentuj informacje, które mają wartość lub po prostu mogą się spodobać użytkownikom.
Przykładowo, pokazują Ciebie lub Twoje usługi z innej, atrakcyjnej dla społeczności strony. Kiedy poświęcasz czas na przygotowanie takiego wpisu, warto wydać kilkadziesiąt złotych na jego promocję. Umożliwi Ci to pokazanie się innym – w tym potencjalnym klientom.
Profil na Facebooku daje dostęp do efektywnej, a przy tym stosunkowo taniej reklamy. To główny powód, dla którego należy go założyć. Nie rezygnuj z tak doskonałego narzędzia marketingu internetowego.
Instagram – miejsce dla kreatywnych
Konto na Instagramie wymaga kolejnego zaangażowania. To medium ułatwiające zdobycie wartościowych zasięgów bez ponoszenia kosztów. Możesz też użyć go do skutecznych, tanich działań, których celem będzie reklama usługi. Warto jednak mierzyć siły na zamiary. Zanim podejmiesz taką decyzję, rozważ kilka ważnych kwestii.
Instagram bazuje na zdjęciach oraz materiałach video.
Z tego powodu doskonale wpisują się w niego konkretne usługi. Te, w których łatwo tworzyć treści pasujące do specyfiki serwisu. O jakie dokładnie chodzi? Między innymi o takie, które oferują:
- salony kosmetyczne, fryzjerskie (branża beauty),
- restauracje (firmy gastronomiczne),
- usługi związane ze sportem i rekreacją,
- usługi fotograficzne.
Jeżeli świadczysz któreś z nich, rozważ prowadzenie profilu na Instagramie. Jeśli natomiast specjalizujesz się w innej dziedzinie, przemyśl tę decyzję. Poziom zaangażowania może być zbyt duży, aby się przebić. W takim wypadku dobrze, aby reklama usługi, jaką oferujesz, znalazła lepsze miejsce. Skup się na innym medium.
Możesz posługiwać się Instagramem w charakterze narzędzia marketingu internetowego. Są na to dwa dobre sposoby.
- Pierwszy to zasięgi naturalne, które możesz zdobyć publikowaniem atrakcyjnych treści. Na przeszkodzie stoi jedynie konieczność poświęcenia na to czasu. Aby osiągnąć cel, nie można bać się robienia zdjęć. Trzeba nabrać śmiałości, aby uzyskiwać zgodę na publikację fotografii. Przede wszystkim jednak liczy się kreatywność oraz czas na te działania.
- Druga opcja to postępowanie tak jak na Facebooku. Profil w serwisie to dobra reklama usług w internecie. Możesz więc ograniczyć swoją aktywność i używać Instagrama do promocji.
YouTube, Twittery i inne bajery – społeczności, które idą zbyt szeroko
Największą barierą może być tutaj:
- wymagane zaangażowanie,
- koszt realizacji materiałów,
- zbyt szerokie zasięgi oddziaływania.
Powyższe czynniki przemawiają za tym, aby pieniądze na marketing internetowy wydać gdzie indziej.
Jeśli masz już gotowy materiał video prezentujący ofertę lub firmę, opublikuj go na YouTube. Warto wykorzystywać takie okazje, aby reklama usług Twojej firmy pojawiła się w sieci.
Baza mailingowa i newslettery, Twoje własne medium
Żeby zdobyć nowego klienta, musisz podjąć działania. Uruchom dostępne narzędzia marketingu internetowego. Poświęć czas i włóż wysiłek w dystrybucję informacji o swojej usłudze lub wykup reklamę. Nawet gdy umiejętnie dobierasz target, to jeszcze nie wszystko. Większość potencjalnych klientów nie będzie gotowa, aby skorzystać z Twojej oferty. Więcej na ten temat obejrzysz w video:
Warto poszerzać swoją bazę o klientów, którzy zgodzą się na kontakt. Skoncentruj się na działaniach, które Ci to umożliwią. To ważne, ponieważ po zbudowaniu bazy uzyskasz nowe narzędzie. Własne, niezależne od Facebooka czy Google. Ułatwi Ci sprzedaż. Prócz tego sprawi, że reklama usługi proponowanej klientom będzie mieć szerszy zasięg.
Jeśli chcesz zwiększyć efektywność reklamy w Google oraz na Facebooku, skup się na mailach. Twoja baza mailingowa będzie doskonałym wsparciem. Zarówno Google, jak i Facebook mają możliwość jej wczytania. Dzięki temu dajesz sobie szanse na skuteczne kampanie remarketingowe. Reklama usług Twojej firmy dotrze do większej liczby osób. Wczytanie bazy mailingowej wskaże Ci profile ludzi, którzy mogą być potencjalnymi klientami.
Publikacje i reklama w serwisach zewnętrznych
Co robimy, gdy chcemy, aby reklama usługi pojawiła się w mediach lokalnych? Często bierzemy pod uwagę portale informacyjne. To dość naturalny wybór.
Zwykle mamy możliwość zamieszczenia w nich artykułu lub reklamy banerowej. Zastanawiając się nad wyborem, nie patrz na zasięgi portalu. Pomyśl o potencjalnych klientach, którzy mogą zobaczyć Twoje ogłoszenie. Zazwyczaj nie jest to zbyt duża grupa.
Dodatkowo reklama usług w takim miejscu to niewielki element, który będzie pojawiać się czasowo. Zdecydowana większość użytkowników nawet jej nie zauważy.
Czy zatem warto sięgać po tę formę promocji?
W przypadku reklamy banerowej możemy rozważać takie działanie pod jednym warunkiem. Kiedy jesteśmy dużym punktem usługowym, który chce stać się rozpoznawalną marką w określonej społeczności. Reklama usług w tej formie pozwoli nam na zbudowanie wizerunku. W przeciwnym wypadku wszelkie kampanie banerowe rozsądniej sobie odpuścić.
Decyzję o zamieszczeniu artykułu powinniśmy podjąć w dwóch przypadkach. Pierwszy to lepsze pozycjonowanie naszego serwisu.
Artykuł w takim portalu musiałby być zamieszczony przez dłuższy okres (minimum rok). Dodatkowo musiałby prowadzić z niego link pozycjonujący do naszego serwisu.
Drugi przypadek to chęć zajęcia wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google na określone wyrażenia kluczowe.
Artykuły w takich serwisach zwykle szybko się pozycjonują. Możemy dzięki temu w krótkim czasie doprowadzić do satysfakcjonującej nas sytuacji. Na pierwszych pozycjach istotnych dla nas słów kluczowych będzie wyświetlać się nasz serwis. Równie wysoko będzie plasował się nasz artykuł na portalu zewnętrznym.
Katalogi branżowe i platformy z ofertami usług – zewnętrzne systemy promocyjno-sprzedażowe
Ogłoszenie w katalogach lub tego typu portalach zależy w znacznej mierze od typu usługi. Ma też na to wpływ nasza polityka promocyjno-sprzedażowa.
Warto mieć na uwadze, że każdy z tego typu katalogów ma konkretny cel:
- zarabia, oferując Ci dostęp do potencjalnych klientów,
- pobiera prowizję od sprzedanych usług,
- oferuje Ci dodatkowe, odpłatne usługi,
- Twoja obecność w katalogu jest uzależniona od konkretnych warunków.
Jakby nie patrzeć, Twoja widoczność wiąże się z określonymi wymogami i kosztami. Tak samo, jak efektywność sprzedażowa.
Kolejny element, o którym należy pamiętać, to czas. Trzeba przykładać się do prowadzenia profilu i wystawiania ofert. Nie bez znaczenia pozostaje bezpośrednia, skumulowana w tym miejscu konkurencja.
Takie punkty mają jeszcze jeden mankament. Klienci bywają znacznie bardziej wymagający. Ponadto użytkownicy przykładają dużą wagę do cen usług. Twoja firma ma tutaj drugorzędne znaczenie i musisz mieć tę świadomość.
Opieranie biznesu wyłącznie na zewnętrznych portalach i katalogach to zły pomysł. Kiedy większość naszej sprzedaży przechodzi przez takie serwisy, jesteśmy uzależnieni od ich polityki. Może szybko się zmienić i stracimy swój profil. Nasza konkurencja może być promowana w lepszy sposób. Nie mając alternatyw, w takim przypadku zostajemy na lodzie. Wykorzystuj marketing internetowy do stworzenia swojego miejsca w sieci. Testuj, korzystaj, ale przede wszystkim buduj własne zaplecza.
przeczytaj również