Jak reklamować swoje usługi?
12 zasad skutecznej promocji firmy na rynku lokalnym


Prowadzisz firmę usługową i masz problem z pozyskaniem klientów? Nie masz bezpośredniego wpływu na ilość klientów w Twojej firmie?
Próbujesz reklamować swoje usługi. Jednak nigdy nie wiesz, jaki będzie tego efekt. Zdarza się, że będzie kilku, kilkunastu klientów, a innym razem nie ma żadnego odzewu.
 
 
Są jednak inne firmy o Twoim profilu, które bardzo dobrze sobie radzą! Właściciele tych firm zrozumieli, że nie można czekać na klienta. Promowanie swoich usług tylko, kiedy nas przyciśnie, jest złą strategią. Wystarczy trochę systematyki i małymi krokami zapanujesz nad dostępem do klientów. Będziesz z przyjemnością wydawać na reklamę 500zł, wiedząc, że dzięki temu zarobisz 5000zł. W ten sposób Twoim zmartwieniem będzie rozbudowa firmy, a nie jej utrzymanie.
 
 
Na dobry początek dowiedz się jak efektywnie reklamować swoje usługi. Poznaj 12 zasad skutecznej promocji lokalnej firmy usługowej. 👇

Reklama usług


Skup się na swojej grupie docelowej

Dlaczego w ogóle warto zawracać sobie głowę czymś takim jak określenie profilu klienta?

Dotarcie z informacją o Twojej usłudze do każdego klienta kosztuje. Może to stanowić koszt reklamy albo Twojej pracy. Przeliczając to na konkretne pieniądze, może to być kilka groszy, albo nawet kilkadziesiąt złotych.

Załóżmy, że koszt dotarcia do jednej osoby wynosi średnio 1zł. W takim przypadku dotarcie do 1000 osób kosztowałoby 1000zł.

Wyobraź sobie zatem ile należy wydać aby dotrzeć z przekazem do wszystkich mieszkańców miasta.

Oczywiście wiemy, że takie szerokie działanie nie ma sensu. Potrafimy sobie wyobrazić setki osób, do których nie chcemy trafić z naszą ofertą. Zdecydowana większość mieszkańców i tak nigdy nie zostałaby naszymi klientami.

Dobrze też jest, jak na miesięczną reklamę usług uda się wydysponować kilkaset złotych. Trudno więc myśleć o działaniach za kilkaset tysięcy. 😉

Zatem jak skutecznie reklamować swoje usługi skoro mamy taką wiedzę?

Jak promować firmę na lokalnym rynku skoro mamy ograniczone możliwości finansowe?

W pierwszej kolejności powinniśmy omijać wszystkich, do których nie chcemy trafić z naszym przekazem! Łatwiej będzie po prostu określić tych, do których na pewno chcemy trafić. Czyli osoby, które z największym prawdopodobieństwem mogą zostać naszymi klientami.

Określenie grupy docelowej

Jak zdefiniować profile swoich klientów?

W zależności, od świadczonych przez Ciebie usług, korzysta z nich określona grupa klientów. Jeżeli otwierasz nową firmę, możesz mieć problem z określeniem takiej grupy. Mimo wszystko powinno się próbować ją zdefiniować. Następnie w wyniku prowadzonych działań reklamowych weryfikować i wprowadzać ewentualne korekty.

Łatwiej jest, kiedy prowadzisz już firmę od jakiegoś czasu. Tutaj z pewnością będziesz w stanie określić najczęściej występujące cechy wśród Twoich klientów. Począwszy od danych demograficznych, poprzez potrzeby i obawy, a skończywszy na zainteresowaniach.

W opracowaniu grupy docelowej, jak również w kolejnych krokach związanych z przygotowaniem skutecznego planu marketingowego Twojej firmy, pomoże Ci checklista. Dokument ten możesz bezpłatnie pobrać pod poniższym linkiem:

 
skuteczny plan marketingowy restauracji

Jak skutecznie reklamować swoje usługi mając zdefiniowane profile klientów?

Kiedy masz zdefiniowane profile klientów, łatwiej będzie Ci określić, gdzie reklamować swoje usługi. Łatwiej wyszukasz media, z których z największym prawdopodobieństwem korzysta Twoje grupa docelowa.

Jako przykład przytoczę tutaj działania firmy świadczącej usługi finansowe.
Firma ta systematycznie wykupywała reklamę w lokalnej gazecie. Jednak efekty tego działania były co najmniej mierne. Po określeniu profilu klientów okazało się, że jest on daleki od profilu czytelników gazety.

Okazało się również, że znacząca grupa klientów prowadziła aktywny tryb życia. Korzystali z kortów tenisowych, obiektów sportowych.

Podjęto decyzję, aby zrezygnować z reklamy w prasie. Uruchomiono natomiast działania promocyjne na obiektach sportowych.

W efekcie mniejszymi budżetami zrealizowano nieporównywalnie lepsze wyniki sprzedażowe.

Większe możliwości daje w tym przypadku reklama usług w Internecie. Tutaj powinno się ograniczać zasięgi reklam, definiując grupy odbiorców. Nie stosując takich ograniczeń, można popełnić błąd opisany na samym początku. Większość osób, do których docierałaby reklama, nigdy nie skorzystałaby z takich usług.
Przykładowo uruchamiając standardową reklamę na Facebooku, budżet pójdzie do bardzo szerokiej, przypadkowej grupy. Wystarczy jednak określić cechy osób, do których chcesz trafić z przekazem. Zdecydowanie zwiększy się wtedy skuteczność Twojej reklamy.

Ogranicz obszar działań, czyli gdzie reklamować swoje usługi?

 

Dotyczy to przede wszystkim reklamy usług, które występują w mocno konkurencyjnych branżach. Zwłaszcza jeżeli nie posiadasz mocnych atutów, którymi możesz wygrać z konkurencją.

Warto mieć cały czas na uwadze, że dotarcie do każdego klienta kosztuje. Nie powinno się wydawać pieniędzy na dotarcie do osób, które z dużym prawdopodobieństwem wybiorą konkurencję. Na przykład ze względu na wygodny dojazd. Ty wywołasz w nich potrzebę skorzystania z usługi. Jednak klient przed przyjazdem sprawdzi Twoją ofertę w Internecie. Tutaj dowie się, że do Twojej firmy ma na przykład 20 minut dojazdu. Jednocześnie zobaczy, że do Twojej konkurencji ma zaledwie 5 minut. Można wtedy powiedzieć, że zrobiłeś dobrą reklamę konkurencji.

Określenie obszaru promocji usług


książka

Oglądnij, co znajdziesz w książce ↓


Jak rozwinąć firmę usługową
i skutecznie pozyskiwać klientów?

Pobierz bezpłatnie dwa rozdziały książki


Szukaj klientów, którzy Cię szukają

Trudniej sprzedaje się usługę klientowi, który aktualnie nie czuje potrzeby, aby z niej skorzystać. W odróżnieniu od klienta, który sam jej szuka. Dlatego w pierwszej kolejności należy pozyskiwać klientów, którzy nas szukają.

Wydaje się to dość oczywiste. Jednak większość firm nie definiuje potrzeb swoich klientów. Klient natomiast szukając konkretnej usługi będzie określał ją często z perspektywy zaspokojenia swojej potrzeby.

Zamiast Biuro Rachunkowe, będzie szukał:
• Pomoc w założeniu i prowadzeniu firmy.
• Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów.
• Rozliczenia z US. Itp
 
Zamiast firmy budowlanej będzie szukał:
• Budowa domu jednorodzinnego.
• Naprawa dachu. itp.

Podczas tworzenia profilu swojego klienta musimy określić takie potrzeby.

Gdy już będą zdefiniowane, to można podjąć kroki do pozyskania klientów. Trzeba zastanowić się, jak promować firmę na rynku lokalnym z perspektywy potrzeb?

Najbardziej oczywistym kierunkiem jest w tym przypadku Google.

Większość z nas w pierwszej kolejności właśnie w Google wpisuje swoje oczekiwania. Więcej o wykorzystaniu wyszukiwarki znajdziesz w kolejnych punktach. Jednak reklama usług w Internecie daje więcej takich możliwości.

Zastanówmy się jeszcze nad wykorzystaniem tej wiedzy w świecie offline. Zdefiniowanie takich potrzeb może pomóc we wskazaniu miejsc, w których bywają potencjalni klienci.

Można to wykorzystać przy współpracy partnerskiej. Jeżeli prowadzisz warsztat samochodowy, to wielu potencjalnych klientów możesz znaleźć na przykład w stacji kontroli pojazdów. Potrzebę skorzystania z Twoich usług może wywołać u nich problem z rejestracją.

Jeżeli jesteś krawcową, to naturalna jest współpraca ze sklepem oferującym garnitury. Tutaj zdarzają się klienci, którzy na pewno mają potrzebę skorzystania z Twoich usług.

Są to dość oczywiste przykłady. Mają jednak na celu zainspirowanie Cię do poszukiwania klientów po ich potrzebach.

Reklamując usługi, odpowiadaj na potrzeby i problemy swoich klientów

 

Masz określone potrzeby swoich klientów. Wykorzystaj tę wiedzę również w komunikacji.

Tak jak wcześniejsze przykłady z biurem rachunkowym, czy firmą budowlaną. Jeżeli prowadzisz działania reklamowe usług, to odpowiadaj na konkretne potrzeby klientów.

Większość potencjalnych klientów nie szuka na przykład firmy instalacyjnej. Tylko chce zaspokoić konkretną potrzebę lub rozwiązać problem.
Takie jak przebudowa instalacji wodno-kanalizacyjnej w domu lub wymianę kotła.

Jeżeli trafią na Twoją reklamę, to od ich dalszego zachowania zależy, co zobaczą. Im precyzyjniej odpowiesz na ich potrzebę, tym bardziej zdystansujesz swoją konkurencję.

Odpowiadanie na potrzeby klientów

Ucz się skutecznie reklamować swoje usługi

Podejmując działania reklamowe, zawsze należy weryfikować ich efekt. W Internecie mamy do dyspozycji narzędzia, które to umożliwiają. W przypadku działań offline mamy również takie możliwości. Ograniczone czasowo promocje, czy pytanie klientów, powinno być dla Ciebie czymś naturalnym. Działając bez tej wiedzy, trwonisz sporo pieniędzy, a Twoje możliwości rozwoju są bardzo ograniczone.

Wyjątek może stanowić reklama wizerunkowa, w przypadku której istotniejszy może być zasięg działania. Zakładam jednak, że przypadku większości swoich działań liczysz na konkretny efekt. Jakim zapewne będzie sprzedaż Twoich usług lub pozyskanie kontaktu z potencjalnym klientem.

Dlatego sprawdzaj, czy każde podjęte działanie przynosi Ci oczekiwany efekt. W ten sposób wyeliminujesz aktywności, które generują tylko zbędny koszt i angażują Twój czas.

Badanie efektów działań

Buduj bazę klientów oraz aktywnie ją wykorzystuj

Większość potencjalnych klientów, nie jest gotowych, aby dokonać u Ciebie zakupu. Zwłaszcza w momencie zetknięcia się z Twoją reklamą. Powodów może być cała masa. Najczęściej będzie to nieodpowiedni dla odbiorcy czas. W tym momencie nie są w stanie skorzystać z Twojej oferty. Jednak za tydzień, miesiąc będą potrzebowali Twojej usługi.

Może być też tak, że są aktualnie zainteresowani Twoją usługą. Nie są jednak przekonani, czy Twoja oferta będzie tą najlepszą.

Firmy reklamując swoje usługi, oczekują szybkiego efektu w postaci sprzedaży. Wyłapując niewielki odsetek klientów, którzy są akurat gotowi. W taki sposób podjęte działanie reklamowe wykorzystane jest w niewielkim procencie.

Jeżeli natomiast przy każdym podejmowanym działaniu staramy się przynajmniej pozyskać kontakt (np.: e-mail) do potencjalnego klienta. Możemy utrzymać z nim kontakt, do momentu aż będzie gotowy do dokonania zakupu. Mamy wtedy również wyjątkową okazję, aby przekonać go do swojej firmy i swojej usługi.

Promocja salonu kosmetycznego w google

Pozyskuj opinie i zarządzaj opiniami pojawiającymi się w Internecie

Pozytywne opinie są jedną z największych wartości firm. Zwłaszcza w przypadku firm świadczących usługi. Dobra opinia znacząco przekłada się na ilość klientów. Ma to szczególne znaczenie w internecie. Gdzie są one trwalsze i mają większy zasięg. Tutaj znajdziemy takie, które mogą klienta zachęcić albo i skutecznie zniechęcić.

W najwyższym interesie jest zarządzanie opiniami, które ukazują się na nasz temat w internecie. Ważne jest również zachęcanie klientów do pozostawiania opinii w tym medium.

Pozyskiwanie opinii

Strona internetowa-podstawowe narzędzie reklamowania usług w internecie

Chcesz komuś przekazać informacje o swojej firmie?

Planujesz uruchomić efektywne kampanie w internecie?

Chcesz pochwalić się swoimi wyjątkowymi usługami?

Aby zrealizować powyższe działania, to musisz posiadać stronę internetową. Własna strona z własną domeną jest jedynym medium, które możesz w pełni wykorzystać do swoich potrzeb. Nie zastąpi tego żaden profil w społecznościach, czy profile w zewnętrznych katalogach.

Twoja strona może pełnić wiele niezwykle istotnych ról:

  • Może być wizytówką prezentującą firmę i ofertę.
  • Zintegrowana z systemami wywołującymi zdarzenia (rezerwacje, zapytania ofertowe, telefony) może być doskonałym narzędziem sprzedażowym.
  • Umożliwia uruchomienie bardzo skuteczniej reklamy w Google Ads.
  • Dobrze wypozycjonowana strona w wyszukiwarce Google może być Twoim najlepszym sposobem na pozyskiwanie klientów.

Niezależnie od wielkości firmy musisz posiadać własną stronę internetową. Nawet najprostsza wizytówka wygenerowana w jednym z wielu dostępnych kreatorów będzie dobrym początkiem. Pamiętaj jednak, że większość użytkowników do przeglądania internetu wykorzystuje urządzenia mobilne. Dlatego zawsze powinno się sprawdzić, jak Twoja strona jest użyteczna właśnie na urządzeniach mobilnych.

Zarządzaj swoją wizytówką w Google Moja Firma

Punkt ten dotyczy głównie firm świadczących usługi pod konkretnym adresem. Wizytówkę taką mogą mieć również firmy realizujące usługi u klienta. Trzeba mieć jedynie świadomość, że w wizytówce wskazujemy adres firmowy. W przypadku wielu firm może to być adres zamieszkania właściciela.

Wpisując dowolną usługę w wyszukiwarce Google, rzuca się w oczy zestawienie miejsc, w których jest ona świadczona. Google stara się podpowiedzieć, gdzie w najbliższej okolicy można z nich skorzystać. Miejsca te są przedstawione na mapie. Klikając w wybraną lokalizację, otrzymamy zwykle więcej informacji oraz opinie.

Wizytówka Google ma bardzo dużą wartość promocyjną. W wielu przypadkach może determinować, czy klient w ogóle skorzysta z naszej oferty.

Aby skutecznie reklamować swoje usługi z wykorzystaniem wizytówki, musimy ją zarządzać. Dobrze prowadzona wizytówka pozwala:

  • Wypozycjonowanać wizytówkę na istotne wyrażenie.
  • Zarządzać opiniami.
  • Przekazywać aktualne informacje o firmie.

Wizytówka google

Gdzie reklamować usługi w internecie i dlaczego Google Ads?

Chcąc trafić do konkretnych klientów, należy odpowiadać na ich potrzeby. Łatwo jest się też domyśleć, gdzie klienci zwykle szukają sposoby na zaspokojenie tych potrzeb. Jeżeli masz jakiś problem, to wpisujesz go w wyszukiwarce Google. Tak w dzisiejszych czasach robi większość. W punkcie „Szukaj klientów, którzy Cię szukają” została opisana zasada, która powinna Ci przyświecać. Tam określiłem również wyszukiwarkę Google jako najbardziej oczywiste miejsce, gdzie należy to realizować.

Zaznaczę jednak, że reklama w Google to nie tylko sama wyszukiwarka.

Innym sposobem wykorzystania tego narzędzia to tak zwana reklama remarketingowa.

Wiesz już, że większość potencjalnych klientów, trafiających na Twoją reklamę, nie jest gotowa do zakupu. Narzędziem, które może Ci w tym pomóc, jest właśnie Google Ads. Uruchamiając tutaj reklamę remarketingową, klient, który wcześniej odwiedził Twoją witrynę, może być dodatkowo zachęcony. Chodząc po innych stronach internetowych, może trafić na Twoją reklamę. Inna kreacja lub specjalna oferta może go zmotywować do skorzystania z usługi.

Możliwości reklamy w Google Ads są znacznie większe. Jest to narzędzie, którym możesz efektywnie trafić do swoich klientów.

Jak promować firmę usługową w serwisach społecznościowych?

Myśląc o społecznościach, możemy wymienić kilka narzędzi. Ograniczę się jednak do narzędzia, po które powinna sięgnąć każda firma. Jest to zdecydowanie Facebook. Tutaj muszę zaznaczyć, aby nie traktować tego medium jako bezpłatnej możliwości promocji. Nawet jeżeli jesteś wybitnie kreatywną osobą i uwielbiasz się uzewnętrzniać. Przygotowanie dobrych treści wymaga sporo czasu, a czas to pieniądz. Dlatego warto mierzyć siły na zamiary. Facebook może być doskonałym kanałem na budowanie relacji z klientem. Jednak i w tym przypadku Facebook obcina zasięgi organiczne postów. Nawet jeżeli zbudujesz całkiem ładną grupę osób na profilu. Może się okazać, że Twoje treści będą trafiać zaledwie do niewielkiej jej części.

Olbrzymi potencjał ma natomiast reklama na Facebooku. Jest to medium reklamowe, w którym możesz bardzo efektywnie wykorzystać swoją wiedzę o kliencie. Dodatkowo jest to jedno z najtańszych mediów reklamowych.

Jak skutecznie promować swoje usługi w działaniach offline?

Zestawiając media konwencjonalne (ulotki reklamowe, reklama w prasie, billboard i podobne) z mediami online, na korzyść tych drugich działa bardzo ważna rzecz. Efektywność działań w mediach online można znacznie łatwiej zmierzyć. Łatwiej się inwestuje w medium, które na pewno przysparza nam klientów.

Czy zatem powinniśmy odchodzić od takich form reklamy?

W większość przypadków zdecydowanie tak. Poza pewnymi wyjątkami większość budżetu powinniśmy przenieść właśnie do Internetu.

Gdzie zatem reklamować swoje usługi w działaniach offline?:

  1. Zacznijmy od sprawy oczywistej — elementy w wizualizacji zewnętrznej lokalu. Oczywiście pod warunkiem, że swoje usług świadczysz w jakimś lokalu. Zapewne trochę potencjalnych klientów przewija się koło niego. Dobre oznakowanie, witryna reklamowa, może stanowić niewielki koszt. W przypadku wielu usług może dać wspaniałe efekty. Jednak odpuść sobie billboardy, postery i inne tego typu reklamy w innych lokalizacjach. Chyba że masz konkretny cel, o którym mowa w punkcie czwartym.
  2. Promocja w lokalnej prasie też ma czasami uzasadnienie. Jednak wyłącznie w sytuacji, kiedy profil Twojego klienta odpowiada temu medium. Jednocześnie trudniej będzie znaleźć tę grupę w Internecie. Na przykład firmy świadczące usługi remontowe, jeżeli chcą trafić do starszych klientów. W pozostałych przypadkach reklama taka nie ma uzasadnienia.
  3. Ulotki, foldery w samym lokalu. Zapewne rozbudowujesz swoją ofertę. Jeżeli jednak tego nie robisz, to czas najwyższy o tym pomyśleć. Masz klienta, który Ci zaufał. Zapewne ma inne potrzeby, które możesz zaspokoić, rozbudowując ofertę. Tutaj właśnie dobrze sprawdzą się materiały drukowane, które możesz wręczyć klientowi.
  4. Dobrym rozwiązanie jest również ulotka z prezentacją Twojej usługi. Może być doskonałym wsparciem dla klienta, który chce Cię polecić. Może być również doskonałym wsparciem we współpracy partnerskiej z innymi firmami. Jednak pamiętaj wtedy o dwóch zasadach:
    • Odpowiadaj w ulotce na potrzeby klientów.
    • Staraj się wprowadzać w ulotkach krótko terminowe akcje promocyjne. Tak, aby móc weryfikować ich efektywność.

    Z wykorzystaniem ulotek możesz uruchamiać programy afiliacyjne. Przy druku cyfrowym można łatwo każdy pakiet ulotek oznaczyć innym numerem. Wiesz wtedy, z którego miejsca przychodzi klient. Weryfikujesz źródło i możesz je docenić określonym profitem.
    Nie ma natomiast uzasadnienia dystrybucja ulotek na ulicy, czy po domach. Przy możliwościach, jakie daje internet, jest to jak błądzenie we mgle. Zdecydowanie lepiej jest przenieść te budżety właśnie do Facebooka i Google.

  5. Prowadzisz duży, ekskluzywny punkt. Zależy Ci na rozpoznawalności i masz przeznaczony budżet na działania wizerunkowe. W takim przypadku rozpatrywanie reklamy wielkoformatowej ma uzasadnienie. Warto jednak i w tym przypadku mieć na uwadze profil swojego klienta i uważnie dobierać miejsce publikacji.

Pozostaje jeszcze kwestia imprez targowych i podobnych okazjonalnych wystaw. Zastanawiając się nad udziałem, zawsze warto mieć na uwadze profil klienta. Jeżeli mogę znaleźć uzasadnienie udziału firmy budowlanej w lokalnej imprezie o takiej tematyce. To wiem, że koszt takiej akcji wynosi od 1tys złotych i więcej. Jestem przekonany, że z takim budżetem można znacznie więcej osiągnąć reklamując się w Internecie.

Plan marketingowy firmy usługowej

Jak reklamować swoje usługi, aby docierać do klientów? Jak przyciągać tych, którzy skorzystają z Twojej oferty? Jeśli nurtują Cię takie pytania, to znak, że potrzebujesz planu marketingowego. Dzięki niemu będziesz mieć pod kontrolą wszystkie aspekty swojej działalności. Co za tym idzie, nie stracisz czasu ani pieniędzy na zbędne czynności, które nie przyniosą Ci korzyści. O Twoich usługach dowie się wiele osób – i to tych, do których chcesz dotrzeć z tą informacją.

Przeanalizuj swoje zasoby

Na początek ustal, jakimi zasobami dysponujesz. Innymi słowy, na ile możesz sobie pozwolić w zakresie promocji. Przy ograniczonym budżecie z wielu opcji przyjdzie Ci zrezygnować, przynajmniej w pierwszym etapie. Niezbędny będzie plan marketingowy, który ułatwi Ci określenie priorytetów. Pomoże też uszeregować zadania, które musisz wykonać, aby osiągnąć cele.
Mam tutaj na myśli nie tyle cele dla Twojej firmy, co Twoje osobiste, które dzięki prowadzeniu firmy zapewne chcesz osiągnąć. Jeżeli masz problem z ich zdefiniowaniem, to podpowiem Ci najważniejsze cele, których osiągnięcie definiuje przedsiębiorców sukcesu.

  1. Wpływy, które pozwalają na sprawne funkcjonowanie i rozwój firmy. Dają możliwość zaspokojenia bieżących potrzeb właściciela, oszczędzania lub inwestowania.
  2. Przyjemność z wykonywanej pracy. Na początku, przedsiębiorca musi robić niemal wszystko osobiście. Rzadko spotyka się osoby, którym każda wykonywana czynność sprawia przyjemność. Dlatego zadowolenie zawodowe przychodzi wtedy, kiedy można decydować, co chce się wykonywać w swojej firmie. Wiedząc jednocześnie, że w innych tematach, które dotyczą spraw firmowych, również dobrze się dzieje.
  3. Czas, którym można dowolnie dysponować. Nie zawsze przedsiębiorca będzie mógł pracować po 12 godzin dziennie. Są sytuacje, które będą wymagały oderwania się od pracy. Jednocześnie z czasem wzrasta potrzeba robienia sobie dni wolnych. Nie myśląc o tym, co się dzieje z firmą. Musisz mieć tego świadomość i również ten punkt wpisać sobie na listę celów.

Plan znacząco zwiększa prawdopodobieństwo powodzenia. Nawet jeśli wychodzisz z założenia, że nie potrzebujesz go w pisemnej formie, opracuj ją. Z czasem docenisz przejrzystość tego narzędzia – zwłaszcza gdy postanowisz wdrożyć inne osoby.

Plan marketingowy pozwoli Ci realizować kolejne podpunkty. Będziesz się na nim opierać, tworząc efektywne reklamy firmy. Pomoże Ci wykorzystać atuty placówki (np. lokalizację). Dzięki niemu zweryfikujesz rynek i ustalisz reguły funkcjonowania firmy. Przede wszystkim określisz grupę klientów, których chcesz do niego przyciągnąć.

Umiejętnie dobierz grupę docelową

Skuteczna reklama to taka, która osiąga cel. Aby przynosiła korzyści, musi nie tylko mieć odpowiednią formę. Powinna trafiać do konkretnych osób. Zamiast próbować (zwykle bez powodzenia) zainteresować jak najwięcej ludzi, skup się na tych, którzy skorzystają z Twoich usług. Plan marketingowy salonu kosmetycznego zakłada ustalenie grupy docelowej. Kiedy uda Ci się to zrobić, będziesz w stanie tworzyć reklamy, które przełożą się na zysk.

Skieruj reklamę do konkretnego klienta

Ustalenie grupy docelowej to priorytet dla każdej firmy usługowej. Musisz wiedzieć, kim jest Twój klient. Bez tych danych Twoje starania mogą okazać się bezskuteczne. Będziesz tworzyć reklamy mało efektywne, dla wszystkich, czyli dla nikogo. To szczególnie istotne na początku działalności firmy, kiedy dysponujesz ograniczonym budżetem. Wtedy trzeba nie tylko określić formę reklamy, ale i jej „rozmach”. Jeśli możesz przeznaczyć na nią niewielkie środki, ważne, żeby była to dobra inwestycja.

Dowiedz się, jakie osoby mogą być zainteresowane Twoimi usługami. Poznaj ich potrzeby, a następnie opracuj strategię promocji. Pomoże Ci w tym plan marketingowy firmy usługowej. Mając go pod ręką, będziesz wiedzieć nie tylko, do kogo kierować swoją ofertę, ale także jak to robić.

Wykorzystuj ścieżki dystrybucji reklamy

Kiedy wiesz już, kim są Twoi klienci, pozostaje zdobyć informacje o tym, jak do nich dotrzeć. Firma działająca lokalnie ma mniejsze możliwości niż taka o zasięgu ogólnokrajowym. Przykładowo, jeśli oferujesz usługi sprzątania w danym mieście, kieruj reklamę do mieszkańców. Nie ma sensu promować się na większym obszarze. Skup się na regionie, który obsługujesz.

Twój plan powinien obejmować wszystkie ścieżki prowadzące do klientów. Dotyczy to zarówno działań poza siecią, jak i w internecie. Aby był efektywny, musi definiować grupę docelową. Ta wiedza ułatwia ograniczenie zasięgu reklamy do ludzi zainteresowanych Twoimi usługami. Plan marketingowy firmy usługowej zawiera właściwe metody dotarcia do klientów.

Wychodź naprzeciw klientom

Lepiej nie skupiać się na osobach, które mogłyby, ale wcale nie muszą skorzystać z Twoich usług. Zamiast tego szukaj ludzi, którzy chcą z nich skorzystać. Poza ustaleniem grupy docelowej Twój plan powinien określać jej potrzeby. Jeśli wiesz, czego oczekuje klient, wiesz, jak go przekonać.

Umiejętnie przygotowany plan marketingowy firmy usługowej przewiduje współpracę z firmami o podobnej działalności. Korzystają na niej wszystkie strony – w tym sami klienci. Przykładowo, jeśli świadczysz usługi kosmetyczne, możesz podjąć współpracę z salonem fryzjerskim. Piekarnia może oferować produkty zaprzyjaźnionej cukierni. Sklep obuwniczy może polecać klientom zaufanego szewca etc.

Ulepszaj formę reklamy oraz przekaz

Plan marketingowy opiera się na profilu klienta i kanałach dojścia do niego. Prócz tego powinien określać sposób reklamy. Sama znajomość potrzeb grupy docelowej nie wystarczy. Potrzebna Ci wiedza o tym, jak opisywać swoje usługi, aby klient wybrał Twoją firmę. Mówiąc obrazowo, nie tylko „do kogo” i „którędy”, ale też „jakimi słowami”.

Dysponując tymi danymi, stworzysz skuteczny plan marketingowy firmy usługowej. Będzie w nim miejsce na działalność offline. Będziesz wiedzieć, z jakich narzędzi online najlepiej korzystać. Jak powiększać bazę klientów oraz efektywnie jej używać. Zaczniesz wykorzystywać potencjał mediów społecznościowych. Przejmiesz kontrolę nad komunikacją z klientem. Umocnisz pozycję firmy dzięki gromadzeniu opinii od zadowolonych klientów.

Dzięki planowi marketingowemu promocja Twojej firmy będzie o wiele skuteczniejsza. Mądrze inwestując fundusze, wydasz mniej pieniędzy. Jednocześnie każda złotówka przeznaczona na reklamę ma szansę się zwrócić. Z dużym prawdopodobieństwem przyniesie Ci zyski przy zaoszczędzeniu środków oraz czasu


książka

Oglądnij, co znajdziesz w książce ↓


Jak rozwinąć firmę usługową
i skutecznie pozyskiwać klientów?

Pobierz bezpłatnie dwa rozdziały książki



avatar Rafał Wawak

Autor
Rafał Wawak Od blisko 20 lat projektuję, wdrażam i zarządzam działaniami marketingowymi. Jestem praktykiem i osobiście testuję różne narzędzia marketingowe oraz osobiście realizuję wiele projektów. Skuteczność prowadzonych działań weryfikowałem zarówno z perspektywy klienta, wydawcy, jak i agencji wdrażającej marketingowe rozwiązania.
UMÓW SIĘ NA KONSULTACJE
5 1 vote
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments