Jak zrobić ulotkę reklamową, która będzie skuteczna?


W ostatnich latach marketing internetowy skutecznie wypiera tradycyjne formy reklamy. Firmy przeznaczają coraz większe budżety na kampanie Google Ads, a niegdyś popularne ulotki reklamowe odchodzą do lamusa. Czy słusznie? Według niemieckiego koncernu GfK reklama drukowana zapewnia najwyższy ROI na poziomie 120%. Ulotki reklamowe szczególnie dobrze sprawdzają się w promocji sektorów usługowych. W celu zapewnienia sobie tak skutecznego zwrotu z inwestycji ulotka reklamowa powinna być dobrze zaprojektowana i właściwie dystrybuowana. Jak to zrobić? Właśnie tym zajmiemy się w artykule.

Ulotka reklamowa

Jak powinien wyglądać projekt ulotki reklamowej?

Projekt ulotki reklamowej powinien być dopasowany do profilu Twoich klientów. Zarówno treść, jak i oprawa graficzna powinna po prostu podobać się Twojej grupie docelowej.

grafika 1

Określ grupę docelową ulotki reklamowej.

Pierwsze pytanie, które należy sobie zadać, dotyczy tego do kogo skierowana jest Twoja broszura reklamowa i jaki jest jej cel. Czy tworzysz ulotkę, która ma przyciągnąć nowe osoby, czy też kierujesz ją do swoich stałych klientów? Jest to kluczowe pytanie, które pomoże Ci zaprojektować dobrą broszurę reklamową.
 
Tworzenie ulotki reklamowej w celu pozyskania nowych klientów może być mało efektywne w porównaniu do możliwości kampanii internetowych. W większości przypadków zaprojektowanie dobrej kampanii Google Ads czy Facebook Ads jest bardziej zyskowne. Kanały internetowe pozwalają dotrzeć do znacznie szerszej grupy odbiorców przy niższym budżecie. Należy jednak pamiętać, że od każdej zasady są wyjątki.
 
Takim wyjątkiem może być firma, której usługi są kierowane do osób starszych. W Polsce wciąż niewielu seniorów sprawnie operuje smartfonami, dlatego skuteczniejszy będzie marketing drukowany.
 
Ulotki reklamowe mogą być także lepszym rozwiązaniem, jeśli dobrze znasz tzw. codzienną rutynę swoich klientów. Co to oznacza? Jeśli wiesz, że Twoi potencjalni klienci często odwiedzają galerię X w godzinach Y, to wówczas ulotki reklamowe mogą przynosić wyższy ROI.


książka

Jak rozwinąć firmę usługową
i skutecznie pozyskiwać klientów?

W książce znajdziesz między innymi odpowiedzi na pytania:
  1. Jak rozbudowywać ofertę?
  2. Jak wyceniać usługi?
  3. Jak szukać klientów?
  4. Jak szukać inspiracji?
  5. Jak maksymalnie wykorzystać podejmowane działania?

oraz

  1. Kiedy warto uruchomić?
  2. Co powinna realizować?
  3. Co wpływa na koszty uruchomienia i obsługi?
  4. Na jakie praktyki należy uważać?
  5. Jak zabezpieczyć się przed utratą dostępów i własności?
  6. Jak sprawdzać skuteczność?

Dla narzędzi i działań reklamowych:

  • Strony internetowej
  • Pozycjonowania serwisu
  • Reklamy w Google Ads
  • E-mail marketingu
  • Profilu Google
  • Facebooka
  • Innych serwisów społecznościowych
  • Katalogów, portali tematycznych i informacyjnych
  • Działań marketingowych offline

Pobierz bezpłatnie dwa rozdziały, z których dowiesz się jak kształtować ceny usług oraz wszystko, co należy wiedzieć o Profilu Google (wizytówce Google):

.

Co powinna zawierać ulotka reklamowa?

Wyobraź sobie, że masz tylko 4 sekundy, żeby zdobyć uwagę klienta. Właśnie tyle średnio Twój klient poświęci, żeby ocenić Twoją ulotkę.

  • Wykorzystaj te 4 sekundy i stwórz chwytliwy nagłówek. Nagłówki powinny wskazywać do kogo kierujesz swoją ofertę. Jeśli jest to możliwe, powinny także nawiązywać do potrzeb klienta i korzyści wynikających z oferty.
    Wskaż jasno benefity, a także podkreśl straty wynikające z jej nieskorzystania. W ulotce skup się przede wszystkim na kliencie. Nie zapełniaj broszury informacjami o tym, jak świetna jest Twoja firma.
  • Ważna jest także odpowiednia komunikacja. Używając bezpośrednich zwrotów skracasz dystans między Twoją firmą, a klientem. Tekst napisany w drugiej osobie liczby pojedynczej zwiększa tzw. łatwość poznawczą, która wzmocni pozytywny odbiór broszury.
  • Treść w ulotce reklamowej powinna być napisana językiem zrozumiałym dla Twoich klientów. Unikaj specjalistycznego żargonu. Klienci niechętnie korzystają z ofert firm, których nie rozumieją.
  • Co jeszcze powinna zawierać ulotka reklamowa? Podstawowe dane o Twojej firmie. Projekt graficzny ulotki powinien zawierać logotyp firmy. Co więcej, dobrze wykonana ulotka powinna także w widocznym miejscu posiadać dane kontaktowe, które pozwolą Twoim klientom na szybkie skorzystanie z oferty. Dobrym pomysłem będzie umieszczenie kodu QR, który możesz za darmo wygenerować na stronie: https://www.qr-online.pl/.
  • Kluczowe jest także wezwanie do działania na końcu ulotki. Potencjalny klient zna już Twoje usługi, wie także w jaki sposób może się z Tobą skontaktować, więc nie pozostało mu nic innego jak tylko działać. Zachęć go do jak najszybszego skorzystania z oferty. Możesz np. ograniczyć czas trwania oferty czasowo. Odbiorca, który widzi ograniczoną ofertę, ma poczucie uciekającego czasu, który jest powiązany z popularnym błędem myślowym tzw. niechęć do straty. Niechęć do straty Twojej oferty zmotywuje go do szybszego i mniej racjonalnego działania.

Jak napisać ulotkę reklamową? Przykłady strategii dla salonu kosmetycznego i restauracji.

Broszury reklamowe są niezwykle skuteczne w przypadku branży gastronomicznej oraz beauty. Wiedza ta jest powszechnie dostępna, dlatego wiele salonów kosmetycznych czy restauracji korzysta z takiej formy promocji. Jak możesz wyróżnić się w konkurencyjnym środowisku?

Ulotka salonu kosmetycznego — jak powinna wyglądać?

Chcąc kompleksowo odpowiedzieć na pytanie, jak zrobić dobrą ulotkę reklamową dla salonu kosmetycznego, należy podzielić klientów na dwie grupy.
 
Pierwszą grupę stanowią osoby, do których chcesz dotrzeć, a drugą stałe klientki. Komunikacja w obu grupach będzie różna, dlatego przygotuj dwie broszury reklamowe.
 
Co powinna zawierać ulotka salonu kosmetycznego? Możesz być jak wszyscy i umieścić w broszurze główne informacje o swojej firmie i swoich usługach albo … możesz stworzyć tzw. ulotkę użytkową. Co to znaczy?
 
grafika4
 
Broszura reklamowa salonu kosmetycznego może być np. przepisem na domową maseczkę do twarzy. Brzmi nielogicznie, prawda? Dlaczego masz podawać klientkom przepis na maseczkę, którą mogą zrobić w domu, skoro miały korzystać z usług Twojego salonu? To marketingowy chwyt.
 
Dajesz potencjalnym klientom bezpłatną poradę, z której na pewno chętnie skorzystają. Taka ulotka salonu kosmetycznego nie zostanie szybko wyrzucona do kosza, lecz zostanie na dłużej w ich domach, co oznacza, że co jakiś czas regularnie będą sobie przypominać o Twoim salonie.
 
Jeśli dodatkowo na końcu ulotki umieścisz informację o tym, że specjalistyczne zabiegi dają jeszcze lepsze efekty, to możesz mieć pewność, że niejedna nowa klientka niedługo zawita w Twojej firmie.
 
W ulotce dla stałych klientek możesz nawiązać do nowości w Twoim salonie lub zasugerować najskuteczniejsze pakiety zabiegów łączonych. Jeśli Twoja klientka zdecydowała się na jedną usługę z Twojej oferty, to bardzo możliwe, że wybierze także kolejny zabieg, jeśli tylko przyniesie jej to lepsze efekty.

Ulotka restauracji — jak napisać ulotkę reklamową w branży gastronomicznej?

W przypadku firmy gastronomicznej zasada jest podobna. Ulotka restauracji może wyglądać jak typowa broszura, jednak może mieć także formę użytkową.
 
grafika5
 
Jak napisać ulotkę reklamową dla branży gastronomicznej? Możesz np. zrobić z broszury przepis. W tym przypadku świetnie sprawdzi się ulotka reklamowa składana. Użytkowa ulotka restauracji może zawierać domowy przepis na danie powiązane z menu lokalu.
 
Twoi potencjalni klienci co jakiś czas będą wykonywali podany przepis, a wówczas będą sobie przypominali o Twoim lokalu. Skoro podałeś im świetny przepis, to na miejscu na pewno zjedzą jeszcze lepiej, co zachęci ich do wizyty w Twojej restauracji.
 
A co może zawierać ulotka reklamowa restauracji, która jest skierowana do stałych klientów? W takiej broszurze możesz zawrzeć informację o nadchodzących imprezach tematycznych lub o nowościach, które ostatnio pojawiły się w Twoim menu. Co więcej, jeśli Twój lokal świadczy jakieś mniej standardowe usługi, np. catering lub organizacja imprez okolicznościowych, to ulotka jest również świetnym miejscem, by poinformować o tym swoich stałych klientów.

Stwórz odpowiednią oprawę graficzną i treść.

Forma broszury reklamowej nie może być przypadkowa. Ulotka reklamowa nie powinna być zbyt duża ani też zbyt mała.
 
Najczęstsze wymiary ulotek reklamowych to:

  • Ulotka A5 — wymiary 148×210 mm — typowa broszura reklamowa stosowana do kolportażu.
  • Ulotka A6 — wymiary 105×148 mm — broszura o wymiarach standardowej pocztówki najczęściej używana do lokalnych akcji reklamowych.
  • Ulotka DL — wymiary 99×210 mm — rozmiar ulotki reklamowej, która najczęściej ma formę rozkładaną.
  • Kwadratowa ulotka — jest dość rzadko stosowana w Polsce, dlatego jej forma może zaciekawić potencjalnych klientów.

 
grafika2
 
Pamiętaj, że ludzie w ciągu kilku sekund będą oceniać Twoją ulotkę. Dobry projekt graficzny ulotki ma znaczący wpływ na zwrot z reklamy. Ciekawe kolory, grafika czy nietuzinkowy design przyciągną uwagę odbiorcy — jednak nie popadaj w przesadę. Zbyt duża ilość grafik czy kolorów nigdy nie wygląda estetycznie.
 
Ważna jest także treść. To, jak napisać ulotkę reklamową, omówimy poniżej, jednak nie mniej istotny jest jej wygląd. Podczas projektowania ulotki ogranicz się do maksymalnie dwóch rodzajów fontu. Nadmierne pogrubienia czy kursywy także nie będą dobrym rozwiązaniem. Staraj się także unikać nadmiernych bloków tekstowych, gdyż ich czytanie zmęczy Twojego klienta.
 
grafika3


Zaplanuj działania w swojej formie krok po kroku z poniższą checklistą:

 
skuteczny plan marketingowy restauracji


Jaki program do tworzenia broszur reklamowych wybrać?

Ulotkę reklamową możesz stworzyć samodzielnie lub zatrudnić profesjonalistów.
 
Zlecając wykonanie ulotki profesjonalistom, nie musisz przejmować się tym, jaki rozmiar ulotki reklamowej wybrać czy jak napisać ulotkę reklamową. Po prostu zlecasz wykonanie tych zadań projektantowi graficznemu i copywriterowi.
 
Wykonanie dobrej ulotki reklamowej samodzielnie wymaga czasu. Musisz najpierw dowiedzieć się naprawdę wielu rzeczy. Poznać odpowiedzi m.in. na pytania: co powinna zawierać ulotka reklamowa czy jak zrobić dobry projekt graficzny ulotki.
 
Jeśli jednak zdecydujesz się na samodzielne przygotowanie ulotki, musisz poznać odpowiednie programy.
 
Łatwo i szybko stworzysz ulotkę reklamową w programie Canva. Choć nie jest to dedykowany program do tworzenia broszur reklamowych, to znajdziesz tam wiele szablonów ulotek.
 
Analogicznym narzędziem do tworzenia grafik jest Crello, które również przyda Ci się w tworzeniu broszur reklamowych.

Jak zrobić dobrą ulotkę reklamową samodzielnie?

  1. Wybierz szablon w wybranym programie do tworzenia broszur reklamowych.
  2. Oznacz swoją broszurę odpowiednimi elementami wizualnymi, np. logo czy kolory marki.
  3. Dodaj odpowiednią treść.
  4. Dodaj pasujące obrazy, wstaw ikony.
  5. Po zakończeniu prac sprawdź, czy Twoja ulotka dobrze wyświetla się w podglądzie. Jeśli wszystko jest dobrze, to wyślij jej projekt do wybranej drukarni.

Jak zrobić dobrą ulotkę reklamową w Wordzie?

W ostatnich latach program Word znacząco poszerzył swoje usługi. Od kilku lat w szablonach można znaleźć naprawdę ciekawe szablony ulotek reklamowych, które mogą przydać Ci się do samodzielnego projektowania.

Jak znaleźć ulotki reklamowe w Wordzie?

  1. Otwórz program Word i naciśnij przycisk nowy dokument.
  2. W programie pojawi się okienko wyszukiwania szablonów. Wpisz frazę “ulotka” i naciśnij enter.
  3. Wyświetli Ci się kilkadziesiąt różnych szablonów broszur. Wybierz tę, która najbardziej odpowiada profilowi Twojej firmy i przejdź do edycji.

Uwaga: Przed rozpoczęciem pracy sprawdź rozmiar ulotki reklamowej, którą wybrałeś. Upewnij się, że pasuje ona do Twojego konceptu.

Jaka formę dystrybucji ulotek reklamowych wybrać?

Jest wiele sposobów skutecznej dystrybucji ulotek. Skupimy się na najefektywniejszych formach w odniesieniu do konkretnych branżach.
 
grafika6

Ulotka reklamowa salonu kosmetycznego — gdzie rozdawać broszury?

  • Ulotka salonu kosmetycznego powinna być dostępna w gabinecie. Klientka, która już zaufała Twojej firmie może być zainteresowana także innymi usługami. W takiej broszurze możesz podać pełen zakres swoich usług lub pochwalić się nowościami. Taka ulotka reklamowa firmy będzie doskonałym narzędziem wspierającym sprzedaż.
  • Przekaż ulotki reklamowe swoim ambasadorom. Część klientek Twojego salonu chętnie zaprosi do niego swoich znajomych. Szczególnie, jeśli dostaną za to zniżkę na kolejne zabiegi. Dobrym pomysłem będzie wygenerowanie ulotek reklamowych z unikatowym kodem stałym klientkom.
  • Ulotka salonu kosmetycznego może być także dystrybuowana na eventach. Obserwuj bacznie wydarzenia związane z branżą beauty w Twoim mieście. Na wydarzeniu stworzonym dla osób dbających o swoją urodę znajdziesz masę potencjalnych klientek.
  • Zostaw ulotkę swojego salonu w zaprzyjaźnionych lokalizacjach. Ulotka reklamowa salonu kosmetycznego pozostawiona u lokalnego fryzjera bądź masażystki będzie świetnym pomysłem.

Ulotka restauracji — gdzie zyskasz najwięcej klientów?

  • Ulotka restauracji powinna być dostępna w lokalu. Taka broszura reklamowa może zwracać uwagę klientów na inne oferowane przez Twoją firmę usługi. Być może organizujecie także eventy bądź oferujecie catering?
  • W tym przypadku dobrym pomysłem będzie także dystrybucja bezpośrednia. Jeśli Twoja restauracja jest w ruchliwej lokalizacji, to możesz rozdawać ulotki reklamowe przechodniom. Możesz także rozdawać broszury w innym miejscu, w którym znajduje się sporo Twoich potencjalnych klientów.

Dlaczego warto postawić na tradycyjną formę reklamy?

Ulotki reklamowe pozwalają na dotarcie do klientów, którzy są nieosiągalni przez Internet. Jeśli wśród Twoich klientów znajduje się sporo osób starszych lub zapracowanych, to tradycyjny marketing drukowany może być bardzo skuteczny.
 
Co więcej, ulotka reklamowa firmy często uświadamia ludziom ich potrzeby, o których wcześniej nie pomyśleli.
 
Jest również doskonałym narzędziem wspierającym sprzedaż. Do wielu Swoich klientów łatwiej trafisz z nową ofertą, którą zaprezentujesz w wydrukowanej formie, niż próbując to jedynie przedstawić ustnie.

Jakie firmy mogą liczyć na najwyższy ROI z ulotek reklamowych?

Na najwyższy zwrot z inwestycji mogą liczyć lokalne firmy usługowe. Ulotki reklamowe to szybki, tani i efektywny sposób na promocję. Pamiętaj, że jeśli chcesz, by ulotka reklamowa Twojej firmy była zyskowna. Musisz zadbać o wszystkie wyżej opisane elementy.
 
Mam nadzieję, że informacje zawarte w tym artykule pomogą Ci przygotować efektywną strategię reklamową ulotek. Wiesz już, jak powinien wyglądać projekt graficzny ulotki, który przyciągnie uwagę odbiorców. Wiesz także, jak napisać ulotkę reklamową, która będzie sprzedawać.
 
Jestem przekonany, że jeśli tylko się postarasz, to stworzysz skuteczną ulotkę reklamową.


książka

Jak rozwinąć firmę usługową
i skutecznie pozyskiwać klientów?

W książce znajdziesz między innymi odpowiedzi na pytania:
  1. Jak rozbudowywać ofertę?
  2. Jak wyceniać usługi?
  3. Jak szukać klientów?
  4. Jak szukać inspiracji?
  5. Jak maksymalnie wykorzystać podejmowane działania?

oraz

  1. Kiedy warto uruchomić?
  2. Co powinna realizować?
  3. Co wpływa na koszty uruchomienia i obsługi?
  4. Na jakie praktyki należy uważać?
  5. Jak zabezpieczyć się przed utratą dostępów i własności?
  6. Jak sprawdzać skuteczność?

Dla narzędzi i działań reklamowych:

  • Strony internetowej
  • Pozycjonowania serwisu
  • Reklamy w Google Ads
  • E-mail marketingu
  • Profilu Google
  • Facebooka
  • Innych serwisów społecznościowych
  • Katalogów, portali tematycznych i informacyjnych
  • Działań marketingowych offline

Pobierz bezpłatnie dwa rozdziały, z których dowiesz się jak kształtować ceny usług oraz wszystko, co należy wiedzieć o Profilu Google (wizytówce Google):

.


przeczytaj również



zobacz również


zajawka Infografika 6 zasad skutecznego marketingu
5 1 vote
Article Rating
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments