Wyszukiwarka Google jest doskonałym miejscem do promowania swoich usług. Sprawnie wykorzystując jej możliwości, możesz trafić ze swoją ofertą do potencjalnych klientów. Również takich, którzy są już na późnym etapie zakupowym.
Poniższy artykuł przybliży Ci zasady działania wyszukiwarki Google.
Poznasz również narzędzia, dzięki którym skutecznie wykorzystasz potencjał.
Na początek musisz uświadomić sobie, jak używają Google potencjalni klienci Twojej firmy.
Jakie czynności podejmuje klient, gdy coś go zainteresuje?
Co robi, kiedy ma jakąś potrzebę bądź problem?
Zazwyczaj jego pierwsza myśl to szukanie odpowiedzi w wyszukiwarce Google.
- Google przetwarza codziennie około 5.5 miliarda zapytań.
- Aż 46% z nich dotyczy informacji lokalnych.
- Aż 76% użytkowników, którzy wyszukali w Google lokalną firmę, która ich zainteresowała, odwiedza ją w ciągu doby.
Jakie wyrażenia kluczowe wpisuje w wyszukiwarce Twój klient?
Czym jest wyrażenie kluczowe?
Aby znaleźć potrzebną informację, użytkownik wpisuje w wyszukiwarce krótką treść.
Ta treść to tzw. fraza kluczowa lub wyrażenie kluczowe.
Wyrażeniem tym opisuje swój problem, potrzebę albo określa zainteresowanie.
Fraza/wyrażenie kluczowe może składać się z zaledwie jednego słowa. Niekiedy ma postać wielokrotnie złożonego zdania. Ponad połowa wyrażeń, jakie pojawiają się w okienku wyszukiwarki, zawiera cztery bądź więcej słów.
Wyrażenia kluczowe wpisywane przez potencjalnych klientów zwykle opisują ich konkretne potrzeby. Przykładowo, zamiast „salon fryzjerski” wpisują konkretnie „fryzura ślubna”.
Opisują to, czego oczekują, aby wyszukać konkretne dane.
Inne przykłady
- Salon kosmetyczny – makijaż permanentny brwi
- Biuro Rachunkowe – prowadzenie pełnej księgowości
- Firma budowlana – naprawa przeciekającego dachu
- Restauracja – organizacja kolacji firmowej
Jeśli użytkownik zamieszcza w wyszukiwarce bardziej rozbudowane wyrażenie, oznacza to, że dokładniej wie, czego szuka. W ujęciu naszej firmy możemy mówić, że jest on na późniejszym etapie zakupowym.
Planer słów kluczowych Google
Aby dowiedzieć się, jak najlepiej promować się w Google, trzeba poznać te wyrażenia. Należy zdefiniować frazy wpisywane przez potencjalnych klientów. W tym celu można posłużyć się bezpłatnym planerem słów kluczowych Google.
Komercyjne narzędzia do określenia wyrażeń kluczowych
Prócz planera przy określaniu wyrażeń wpisywanych przez użytkowników, warto wykorzystać inne rozwiązania. Sprawdzą się tutaj komercyjne narzędzia takie jak Semstorm, Senuto lub inne podobne platformy.
Przykładowo, rozwiązaniem Semstorm możesz sprawdzić ruch na słowa kluczowe. Weryfikując jednocześnie aktualną pozycję strony w wynikach naturalnych. Można również sprawdzić, z jakich wyrażeń kluczowych sprowadza ruch konkurencja.
W znacznej mierze to właśnie od dobrego sporządzenia listy fraz kluczowych zależy skuteczność promocji w Google. Warto wykupić przynajmniej miesięczny dostęp do jednego z komercyjnych narzędzi. To koszt rzędu kilkudziesięciu złotych, a dzięki temu zdobędziesz mnóstwo cennych informacji.
Jak Google dopasowuje wyniki do użytkownika?
Pierwszy etap kończy się, gdy Twój potencjalny klient wpisał odpowiednią frazę w wyszukiwarce. Drugi to dopasowanie wyników. Od dłuższego czasu Google stara się traktować każdego użytkownika indywidualnie. Co za tym idzie, przy doborze wyników bierze pod uwagę wiele zmiennych.
Elementy, które mają znaczenie przy wyświetlaniu wyników to m.in.:
- historia wcześniej wpisywanych wyrażeń,
- linki, które zostały wcześniej kliknięte,
- lokalizacja urządzenia,
- rodzaj używanego urządzenia,
- rodzaj wyszukiwania i zastosowane filtry,
- płatne reklamy odpowiadające wyrażeniu.
Warto znać te zmienne. Jednak trudno jest to przekuć na konkretne korzyści dla Swojej firmy. Ta wiedza okaże się przydatna zwłaszcza w jednej sytuacji. Może się zdarzyć, że wpiszesz wyrażenie, na którym Twój serwis uzyskiwał pierwszą pozycję w wynikach. Ciebie nie będzie na tej pozycji. Nie jest to jednak powód do stresu, ponieważ jak widzisz nie jest to już takie oczywiste.
Jakie wyniki użytkownik widzi w wyszukiwarce?
Trzeci etap to moment, w którym użytkownik otrzymuje wyniki. Również i w tej kwestii wyszukiwarka Google staje się coraz bardziej finezyjna. Dzięki temu firmy mają również więcej możliwości promocji.
Wyniki, jakie pojawiają się w Google, mogą przedstawiać różną zawartość. Jest to uzależnione od rodzaju wpisanego wyrażenia.
Do najczęściej spotykanych elementów, które powinna wziąć pod uwagę firma usługowa, zaliczają się:
- wyniki reklamowe – ponad połowa użytkowników nie jest w stanie odróżnić ich od wyników naturalnych. To zasługa ich budowy. Google dodatkowo je uatrakcyjnia, zwiększając ich efektywność.
Wyniki reklamowe wyświetlają się na samym początku listy oraz na dole strony.
- wizytówki z Moja Firma Google – wskazują punkty powiązane ze wpisaną frazą.
- tzw. wyniki naturalne – linki do stron, które wypozycjonowały się na dane wyrażenie w sposób naturalny.
- grafiki – w przypadku wielu wyrażeń są niezwykle ważnym elementem sprowadzającym ruch na stronę.
Jak bezpłatnie pozyskiwać klientów w wyszukiwarce Google?
Wiesz już, jakich wyrażeń należy użyć do promocji w wyszukiwarce. Wiesz również, jakie wyniki wyświetlają się użytkownikowi. Ostatni, a zarazem najważniejszy etap, to Twoja promocja w Google.
Profil w serwisie Google Moja Firma
Najszybsze we wdrożeniu, a przy tym bardzo skuteczne narzędzie to wizytówka w Google Moja Firma. Aby pojawiać się w wynikach wizytówek Google, musisz mieć uruchomiony profil.
Można go założyć za darmo w serwisie Moja Firma Google.
Wizytówka może się wyświetlać zarówno na nazwę firmy, jak i na powiązane z nią hasła.
To, jak wysoko znajdzie się w wyszukiwarce, zależy między innymi od opublikowanych w niej treści. Zamieszczone w niej wyrażenia wpływają też na to, na jakie hasła będzie się wyświetlała. Na pozycję wizytówki wpływają między innymi:
- nazwa profilu – jest jednym z ważniejszych elementów, który pozycjonuje wizytówkę. Niekiedy wprowadza się w niej wyrażenia, które nie są częścią rzeczywistej nazwy firmy. Wskazują jednak profil firmy i stanowią zwykle wyrażenie kluczowe trudniejsze do wypozycjonowania.
- informacje dodatkowe – powinny być kompletne oraz aktualizowane na bieżąco. Dotyczą zarówno kategorii firmy, danych kontaktowych, czasu otwarcia, opisów itp./li>
- treści zamieszczane na profilu oraz w opiniach. W ten sposób wizytówka może się wyświetlać na inne wyrażenia powiązane z Twoją firmą.
Profil w Moja Firma Google wymaga określonego zaangażowania. Warto jednak poświęcić ten czas ponieważ na pewno przełoży się to na pozyskiwanie klientów. Taka wizytówka potrafi przyciągnąć ich więcej niż na przykład profil w społecznościach.
Pozycjonowanie w naturalnych wynikach
Dla wielu osób pozycjonowanie w wynikach naturalnych to głównie wysoka pozycja własnej strony. Rzeczywiście, to kierunek, na którym należy skupić się w największym stopniu.
Jednak efektywne działania marketingowe pozwolą Ci na wypozycjonowanie się także w innych narzędziach. Dobrym sposobem na wypozycjonowanie się w przypadku trudniejszych wyrażeń kluczowych jest publikacja artykułu na portalu informacyjnym. Możesz również wypozycjonować się z profilem firmy w społecznościach albo profilem w zewnętrznym katalogu.
Wyniki naturalne odnoszą się do linków tekstowych, a także do zdjęć.
Na osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach ma wpływ wiele czynników. Do najważniejszych trzeba zaliczyć treści na stronie oraz linki zewnętrzne.
Treści na stronie internetowej
Czym więcej treści w serwisie odpowiada określonym wyrażeniom, tym większa jest szansa, że uda się go wysoko wypozycjonować na te wyrażenia.
Warto przeznaczyć osobne strony serwisu na wyrażenia kluczowe istotne dla Twoich usług. Jeśli poświęcisz podstronę konkretnej frazie, łatwiej będzie ją wypozycjonować. Będzie to o wiele prostsze niż wypozycjonowanie na to hasło główną stronę serwisu.
Zewnętrzne linki do strony
Jeśli chodzi o pozycjonowanie, nie bez znaczenia pozostaje też liczba i jakość linków prowadzących do strony. Dzięki tym linkom Twoja strona wzmacnia swoją wartość w wyszukiwarce, a co za tym idzie zwiększa się jej pozycja.
Płatna reklama w wynikach wyszukiwania Google
Reklama w Google to jeden z najszybszych sposobów pozyskania nowych klientów. Jeśli myślisz o takiej opcji, pamiętaj o kilku ważnych regułach. Trzymanie się ich zapewnia osiągnięcie oczekiwanych rezultatów.
Stosowanie dopasowanych wyrażeń kluczowych
Reklamuj się na te frazy, które lepiej odpowiadają na potrzeby i problemy potencjalnych klientów.
Promowanie się na ogólne wyrażenia sprawi, że osiągniesz gorsze wyniki. Przykładowo, jako właściciel firmy budowlanej poszukujesz klientów pod budowę domu jednorodzinnego. Być może przeszło Ci przez myśl uruchomienie reklamy na słowo „budowa”.
Niestety, to niewłaściwa droga. Zaowocowałaby sporą liczbą kliknięć z zapytań, przez osoby które nie są Twoimi potencjalnymi klientami.
Google stara się dopasowywać wyniki do Twojej strony. Jednak za taką naukę trzeba sporo zapłacić.
Bardziej doprecyzowane wyrażenia sprowadzą Ci mniej ruchu. Ma to jednak dużo zalet. Przede wszystkim, spada ilość przypadkowego ruchu. Prócz tego potencjalni klienci są już na późniejszym etapie zakupowym.
Dostosowanie tytułów i opisów do słów kluczowych
Warto dopasować tytuły i opisy do wyrażenia kluczowego. Zwiększysz tym sposobem efektywność Twojej reklamy w Google.
Podczas korzystania z wyszukiwarki użytkownicy przeglądają wiele wyników w krótkim czasie. W pierwszej kolejności zwracają uwagę na linki, które odpowiadają na ich zapytanie. W wynikach reklamowych słowa użyte w wyrażeniu są pogrubione. Zwiększa to liczbę kliknięć.
Kierowanie ruchu na strony odpowiadające wyrażeniu kluczowemu
Dla użytkownika ważne, aby szybko znaleźć potrzebne informacje. Jeżeli wpisał konkretne wyrażenie, oczekuje, że po kliknięciu linka otrzyma właściwy wynik. Częstą praktyką jest kierowanie go na strony główne serwisu. Nie ma na nich bezpośredniego odniesienia do zapytania. W ten sposób można szybko tracić potencjalnych klientów. A tym samym pieniądze przeznaczone na reklamę.
Kierowanie ruchu na strony, które odpowiadają wpisanemu wyrażeniu, jest bardzo ważnym aspektem.
Strony, na które kierujesz reklamy z Google, powinny zawierać elementy konwersji. Daje to podwójną korzyść: zwiększasz ich skuteczność i lepiej weryfikujesz ich efektywność.
Dobieranie obszaru działania reklamy
Jeżeli zamierzasz uruchomić reklamę w Google, starannie przemyśl jej zakres. Dobierz go świadomie. Zapewne nie będziesz w stanie pokryć większego obszaru przy pomocy posiadanego budżetu.
Pamiętaj, że promując konkretne usługi, możesz „niechcący” zrobić reklamę swojej konkurencji.
Uruchomienie płatnej reklamy w Google może być bardzo skutecznym sposobem na pozyskanie
klientów. Oczywiście pod warunkiem, że realizujesz kampanię w przemyślany sposób.
Płatna reklama w Google może być niezwykle efektywną metodą na pozyskanie klientów. Oczywiście pod warunkiem, że przemyślisz swoją kampanię i będziesz realizować ją w odpowiedni sposób.
przeczytaj również