Skuteczny Plan Marketingowy Restauracji


Większość właścicieli lokali gastronomicznych prowadzi swoje biznesy polegając na intuicji, a plan marketingowy restauracji przygotowują zwykle wyłącznie na potrzeby dofinansowania. Niedostrzeganie wartości stworzenia dobrego planu jest nagminne. Przedsiębiorcy uważają, że z planu marketingowego mogą co najwyżej dowiedzieć się, jak lepiej kontrolować swoje finanse. Wychodząc z takiego założenia, rzeczywiście planowanie marketingu firmy nie ma większego sensu, szczególnie jeśli przedsiębiorstwo nie ma problemów finansowych. Jednak plan marketingowy restauracji oferuje znacznie więcej.

Plan marketingowy restauracji

Dlaczego warto zrobić plan marketingowy restauracji?

Każda restauracja (lokal gastronomiczny) powinien mieć jasno sprecyzowany plan działań marketingowych. Oparty na dokładnej analizie własnej restauracji, konkurencji oraz rynku docelowego. Takie informacje dają możliwość ustalenia odpowiedniej strategii marketingowej.
 
Dobry plan marketingowy restauracji opisuje między innymi:

  • jak zdobyć nowych klientów,
  • jak komunikować się z klientami,
  • jak wyróżnić ofertę swojej restauracji na rynku.

 
Duże sieciówki dzięki dobrym planom marketingowym doskonale znają odpowiedzi na wymienione powyżej pytania i wiedzą, jaki działać, by osiągnąć zamierzony cel.
 
Choć tworzeniem profesjonalnego planu marketingowego w korporacjach zajmują się wyspecjalizowane działy marketingu lub zatrudnione agencje, to podstawowy plan marketingowy dla swojej restauracji możesz stworzyć samodzielnie. Pomoże Ci on ustalić cele firmy, zdefiniować jej budżet, stworzyć odpowiednią strategię marketingową, która znacząco zwiększy efektywność komunikacji na wszystkich jej kanałach.

 
skuteczny plan marketingowy restauracji

Co powinien spełniać plan marketingowy Twojej restauracji?

Cele firmy są jednym z najważniejszym warunków jakie powinien spełniać marketingowy plan w Twojej restauracji. Zatem jeśli planujemy jakiekolwiek działania marketingowe, to najpierw należy odpowiedzieć sobie na pytanie – jaki jest ich cel?
 
Cel działań marketingowych powinien obejmować nie tylko cele dotyczące stricte biznesu. Pomimo że temat dotyczy planu marketingowego restauracji, to sugerowałbym, aby cele dotyczyły także innych obszarów. Cele powinny dotyczyć także Twojego osobistego sukcesu, a firma oraz plan marketingowy powinny być temu podporządkowane.
 
Jeśli temat celów przedsiębiorstwa brzmi dla Ciebie zawile, to pozwól, że podzielę się z Tobą moimi spostrzeżeniami. Przedsiębiorcy, którzy osiągają realne sukcesu, definiuje osiągnięcie trzech celów:

  1. Odpowiednie wpływy pieniężne, które pozwalają na sprawne funkcjonowanie i rozwój firmy. Budżet powinien dawać możliwość zaspokojenie bieżących potrzeb właściciela, a także dawać możliwość oszczędzania i inwestowania.
  2. Przyjemność z wykonywanej pracy, która jest prawdziwą miarą sukcesu. Istnieje powiedzenie, że człowiek, który kocha to, co robi, nigdy nie przepracuje nawet jednego dnia w swoim życiu. Choć z początku przedsiębiorca musi niemal wszystko robić osobiście, co w przypadku restauracji może być dość uciążliwe – składanie zamówień na dostawy, dbanie o gości, wypełnianie papierowych dokumentacji czy przygotowywanie reklamy – to po dłuższym czasie działania firmy, przychodzi ogromne zadowolenie, gdy można decydować o tym, co chce się robić dla swojej firmy. Wiedząc jednocześnie, że w innych tematach, które dotyczą spraw firmowych, również dobrze się dzieje.
  3. Czas, którym można dowolnie dysponować. Nie zawsze przedsiębiorca będzie mógł pracować po 12 godzin dziennie. Są sytuacje, które będą wymagały oderwania się od pracy. Jednocześnie z czasem wzrasta potrzeba robienia sobie dni wolnych. Nie myśląc o tym, co się dzieje z firmą. Musisz mieć tego świadomość i również ten punkt wpisać sobie na listy celów swojej działalności.

W przypadku właścicieli lokali gastronomicznych spotkałem się z jeszcze jednym celem – celem społecznym. Osiągnięcie celu społecznego daje satysfakcję z osiągniętego prestiżu lub wpływów osiągniętych w określonej grupie społecznej.
 
Jestem przekonany, że wszystkie bądź zdecydowana większość tych celów utożsamia się z Twoimi potrzebami. Jeśli nie chcesz, by zostały one w fazie niespełnionych pomysłów, to musisz zadbać o skuteczny plan marketingowy, według którego będziesz działał i nie podejmował przypadkowych decyzji.

Jak stworzyć plan marketingowy dla restauracji?

Być może już od dawna masz w głowie idealną wizję swojej restauracji, w której masz jasno określone cele. Jeśli tak, to wspaniale, jednak dopiero posiadając formę pisemną planu, możesz skonfrontować działania ze swoją wizją. Przelanie swoich pomysłów na papier i szczegółowa analiza aktualnej działalności pozwoli Ci rozszerzyć swoje pole widzenia.
 
Dzięki pisemnemu spisaniu idei i celów działalności będzie Ci także łatwiej wdrożyć grupy kluczowych osób, które będą niezbędne, by zwiększyć zainteresowanie konsumentów i poprawić sposób funkcjonowania firmy.
 
Ostatnią rzeczą, którą powinien zawierać skuteczny plan marketingowy restauracji, jest możliwość jego praktycznego zastosowania. W Internecie możesz znaleźć naprawdę setki pomysłów na to, jak wypromować restaurację, by już w pierwszym kwartale wygenerować x % więcej rezerwacji np. na tripadvisor.
 
Świetnie – taki plan brzmi wspaniale, jednak może się nie powieść z powodu niemożności jego realizacji. Przykładowo, portal Tripadvisor odwiedzają głównie turyści zagraniczni (lub polscy), którzy szukają tam opinii dot. hotelu, atrakcji czy restauracji w mieście. A co jeśli Twoja restauracja umieszczona jest w raczej małej miejscowości i nastawiona jest bardziej na lokalny rynek docelowy. W takiej sytuacji realizacja takiego profesjonalnego planu nie przyniesie żadnego sukcesu, a co gorsza, jeśli zdecydowałbyś się na płatne promowanie, to może doprowadzić do znaczących strat finansowych w ciągu kilku miesięcy.
 
To tylko jeden przykładu planu marketingowego, który niekoniecznie będzie dobrym rozwiązaniem w każdej sytuacji, a w Internecie takich treści znajdziesz mnóstwo. Profesjonalne plany oparte na wskaźnikach lub stanowiące rozbudowane wypracowania, które przypominają eseje z uczelni. Choć wyglądają one profesjonalnie, to mogą okazać się całkowicie niepraktyczne, jednak większość ich autorów nie myśli o użyteczności, gdyż jest teoretykami.

Czy jest gotowa recepta na skuteczny plan marketingowy restauracji?

Muszę Cię zasmucić – idealny plan marketingowy dla każdej restauracji nie istnieje. Jest zbyt wiele zmiennych, które uniemożliwiają stworzenie przykładu, który będzie doskonale sprawdzał się w każdej sytuacji. Jednak możesz rozpocząć realizację celów firmy od pięciu prostych kroków:

  1. Pierwszym krokiem jest określenie grup klientów, z którymi współpracujesz lub chcesz współpracować. Tacy klienci są Twoim rynkiem docelowym.
  2. Kolejnym krokiem jest analiza działalności rynku docelowego oraz jego możliwości. W tym kroku musisz wziąć pod uwagę wiele zmiennych, a w tym m.in.: szczegółową charakterystykę klienta idealnego (Buyer Persona) obejmującą jego typowe zachowania, zwyczaje oraz sposób komunikacji. Jest to niezwykle ważne, jeśli chcesz, żeby klient na stałe korzystał z Twoich usług. Poznanie klienta idealnego daje Ci możliwość zrozumienia jego działań i podejmowanych kroków, które finalnie mają prowadzić do Twojej restauracji.
  3. Opracowanie podstawowych zasad funkcjonowania firmy. Każdy dział w Twojej firmie powinien działać efektywnie. Każde marnotrawstwo czasu – czy to na poziomie przygotowywania posiłków, czy marketingu – będzie stratą Twoich pieniędzy. Z tego powodu kluczowe jest opracowanie podstawowych zasad funkcjonowania firmy, które pozwolą na jej jak najwyższą skuteczność.
  4. Uruchomienie narzędzi marketingowych i działań reklamowych, m.in.:
    • profil Google Moja Firma,
    • firmowa strona internetowa,
    • profile w społecznościach: Facebook, Instagram,
    • profile w katalogach i portalach tematycznych,
    • email marketing.
  5. Rozwój i przeskalowanie firmy.

Niezależnie od typu działalności kroki te będą podobne. Podobne będą również elementy, które należy opracować lub wdrożyć w każdym z tych kroków.
 
Różnice pomiędzy poszczególnymi branżami dotyczą szczegółów, a wynikają one z:

  • Twojej grupy docelowej,
  • Twojego rynku,
  • Twoich umiejętności i możliwości.

Jeśli chcesz rozwijać swoją restaurację, to bezpłatny dokument, który opisuje, jak opracować i wdrożyć skuteczny plan marketingowy w 5 krokach.

 
skuteczny plan marketingowy restauracji

przeczytaj również



zobacz również


zajawka Infografika 6 zasad skutecznego marketingu
0 0 votes
Article Rating
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments