Zastanawiasz się nad tym, jak przyciągnąć klientów do Twojego salonu kosmetycznego? Nie wiesz, co będzie lepsze – reklama w social media czy może programy afiliacyjne dla stałych klientek Twojego salonu kosmetycznego. A może najlepszym rozwiązaniem będzie korzystanie z każdej opcji “po trochu”?
Wszelkie rozważania dotyczące tego, co będzie najlepsze dla Twojej firmy, powinny się zaczynać od planu marketingowego salonu kosmetycznego. W biznesie nie ma miejsca na spontaniczne działania. Każda akcja, każde działanie powinno być przemyślane i być częścią celowej strategii. Jeśli więc chcesz, by Twój biznes rósł w siłę, to zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania, musisz stworzyć skuteczny plan marketingowy salonu kosmetycznego.
Od czego zacząć tworzenie planu marketingowego salonu kosmetycznego?
Analiza zasobów firmy
Skuteczna reklama salonu kosmetycznego kosztuje. Niezależnie od tego, czy wybierzesz promowanie lokalne w Google Ads, Facebook czy postawisz na Influencer marketing, musisz mieć odpowiednie zasoby.
Właśnie dlatego budowanie planu marketingowego powinniśmy zacząć od ustalenia dostępnych zasobów. Musisz zastanowić się, ile dokładnie możesz wydać na swój marketing. Przy ograniczonym budżecie wiele opcji stanie się niedostępnych, przynajmniej w pierwszych etapach kampanii. Odpowiedni plan marketingowy salonu kosmetycznego pomoże Ci w ustaleniu priorytetów, a także pomoże uszeregować działania kampanii reklamowych, które będą prowadziły do ustalonych celów.
Ustalenie celów planu marketingowego
Bardzo często właściciele i właścicielki salonów piękności mylnie uważają, że najlepszy cel, jaki mogą obrać w swoim planie, są wysokie zarobki firmy. Niestety takie podejście nie obejmuje realnego wymiaru życiowego, bo odpowiedz sobie szczerze, czy będziesz szczęśliwa i czy będziesz świadczyć wysokiej jakości zabiegi, jeśli przez 16 godzin dziennie będziesz zajmować się sprawami związanymi z firmą.
Cele w planie marketingowym dla salonu kosmetycznego powinny obejmować nie tylko cele finansowe, lecz także Twoje cele osobiste, które pozwolą Ci wieść szczęśliwe życie. Jeśli masz problem z ich zdefiniowaniem, to podpowiem Ci powtarzalne cele, których osiągnięcie definiuje prawdziwych przedsiębiorców sukcesów:
- Odpowiednie wpływy pieniężne, które pozwalają na sprawne funkcjonowanie i rozwój firmy. Dają one możliwość zaspokojenia bieżących potrzeb właściciela, a także możliwość oszczędzania i inwestowania.
- Radość z wykonywanej pracy – choć na początku prowadzenia salonu kosmetycznego ciężko odczuwać nieustanną radość, gdy trzeba przypilnować wiele czynności administracyjnych, finansowych oraz tych stricte związanych z zawodem, to prawdziwe zadowolenie zawodowe przychodzi wtedy, gdy możesz decydować, co chcesz robić w swoim salonie. Możliwość wyboru, a nie konieczność obowiązku wykonywania określonych czynności jest miarą prawdziwego sukcesu.
- Czas, którym można dowolnie dysponować – na początku ścieżki kariery bardzo często salon kosmetyczny wymaga nieustannej uwagi, co może się wiązać z koniecznością pracy niemal 12 godzin dziennie. Jednak taki stan nie może długo trwać, gdyż bardzo szybko będzie prowadzić do wypalenia zawodowego, a także pogorszenia jakości zabiegów. Z czasem prowadzenia firmy wzrasta potrzeba robienia sobie dni wolnych, w których nie trzeba myśleć, co aktualnie dzieje się w salonie. Musisz mieć tego świadomość i również ten punkt wpisać na listę Twoich celów.
Zapisz plan marketingowy salonu kosmetycznego w formie papierowej
Nawet jeśli masz niezawodną pamięć, to wszelkie ustalenia związane z salonem warto zapisywać w pisemnej formie. Spisanie na papierze celów, a także działań, które umożliwiają ich osiągnięcie, pozwala na osiągnięcie nowej perspektywy.
Pisemny plan znacząco zwiększa prawdopodobieństwo powodzenia. Nawet jeśli wychodzisz z założenia, że nie potrzebujesz go w pisemnej formie, opracuj ją. Z czasem docenisz przejrzystość tego narzędzia.
Plan marketingowy salonu kosmetycznego pozwala na szybką identyfikację najbardziej priorytetowych zadań. Opierając się na nim masz dużą szansę na stworzenie skutecznych kampanii marketingowych, które będą oparte na mocnych stronach Twojej firmy. Dzięki niemu łatwiej zweryfikujesz także rynek docelowy i ustalisz reguły funkcjonowania salonu, a przede wszystkim poznasz swoją grupę docelową.
Umiejętnie dobierz grupę docelową
Skuteczna reklama to taka, która osiąga cel. Aby reklamy Twoich usług kosmetycznych przynosiły korzyści, muszą nie tylko mieć odpowiednią formę, lecz także powinny trafiać do konkretnych osób.
Zamiast próbować (zwykle bez powodzenia) zainteresować jak najwięcej ludzi, skup się na tych, którzy skorzystają z Twoich usług. Plan marketingowy salonu kosmetycznego zakłada ustalenie grupy docelowej. Kiedy uda Ci się to zrobić, będziesz w stanie tworzyć reklamy, które przełożą się na zysk Twojej firmy.
Analiza rynku
Opracowując plan marketingowy salonu kosmetycznego musisz zweryfikować rynek i jego możliwości. Taka wiedza pozwoli Ci zaoszczędzić dużo pieniędzy oraz czasu. Poznając konkurencje i zapotrzebowanie na usługi kosmetyczne, dowiesz się, jakim potencjałem tak naprawdę dysponujesz.
Opracuj podstawowe zasady funkcjonowania salonu
Jeśli odpowiednio wykonasz kolejne kroki i wydasz odpowiednie środki na reklamę, to prawdopodobnie Twój salon kosmetyczny zacznie z czasem odwiedzać coraz więcej klientek. Tutaj pojawia się kolejny punkt, który musisz przemyśleć w swoim planie marketingowym – komunikacja z klientem.
W sektorze usług niezwykle ważna jest odpowiednia relacja klienta z firmą. Jeśli Twoje klientki nie polubią sposobu Twojej komunikacji online bądź sposobu ich traktowania w Twoim salonie, to choć zaoferujesz im najlepszy na świecie zabieg i najbardziej efektywne kosmetyki, to szansa na to, że wrócą do Ciebie ponownie jest znikoma.
Jest to jedno z największych wyzwań przed którym stoją salony kosmetyczne – odpowiednia komunikacja na linii klient–salon. Zaniedbanie odpowiedniej komunikacji online czy offline znacząco zmniejszy Twoje szanse na duży sukces.
Właśnie dlatego w Twoim planie marketingowym powinno znaleźć się miejsce na przemyślenie odpowiedniej komunikacji. Co ważne, Twoja komunikacja powinna być spójna, dlatego reklama salonu kosmetycznego na Facebook ‘u czy Instagramie powinna być spójna z komunikacją w salonie.
Pamiętaj, że zadowolenie klientów potrafi być najlepszym marketingiem u firm lokalnych. Jeśli klientka będzie zachwycona Tobą i Twoimi zabiegami, to powie o tym wszystkim bliskim i znajomym w okolicy. Jednak jeśli coś pójdzie nie tak i klientka poczuje się w jakikolwiek sposób oszukana bądź zaniedbana, to może to wywrzeć bardzo negatywny efekt na wizerunku Twojej firmy.
Z tego powodu zawsze trzymaj rękę na pulsie i zawsze pytaj o zadowolenie z usługi. Trzymając rękę na pulsie, będziesz dysponować potężnym orężem.
Określ działania promocyjne w planie marketingowym salonu kosmetycznego
Mając przygotowane podstawy, możesz zacząć efektywnie pozyskiwać klientów. Rozpoczynając od uruchomienia odpowiednich narzędzi, a ostatecznie uruchamiając efektywne działania reklamowe.
Kiedy posiadasz plan marketingowy salonu kosmetycznego, Twoje działania są uporządkowanie i logiczne. Wiesz, kiedy i w jaki sposób wprowadzać nowe usługi do oferty, aby klienci byli nimi zainteresowani. Możesz ustalać szczegóły kampanii promocyjnych, ustalać obniżki czy organizować konkursy. Dzięki temu pozyskujesz nowych klientów, a także zatrzymujesz stałych.
przeczytaj również