Reklama restauracji, czyli jak prowadzić
marketing lokalu gastronomicznego


Czy marketing może znacząco wpływać na funkcjonowanie restauracji?
Wystarczy spojrzeć na znane sieciówki gastronomiczne, aby przekonać się, jak wiele może dać dobry marketing. Każdy z nas potrafi wymienić przynajmniej kilka nazw, które utożsamiamy z konkretnymi wnętrzami, identyfikacją wizualną, a nawet z konkretną klientelą. Ich sukces został wykuty w dziale marketingu, począwszy od menu, zasad obsługi, a skończywszy na prowadzeniu kampanii reklamowych. Oczywiście trudno podejść do reklamy restauracji w podobny sposób. Byłoby to wręcz nieuzasadnione, mając na uwadze skalę naszego działania, co nie zmienia faktu, że to namacalny dowód potęgi dobrego marketingu .

10 kroków marketing hotelu

Świetnie zarabiająca restauracja bez dobrego marketingu – czy to możliwe?

W pierwszej kolejności odpowiedzmy sobie na pytanie, czym jest dobry marketing? U podstaw założenia większości lokalnych firm (w tym lokali gastronomicznych) leży pasja, doświadczenie pracy w podobnej placówce albo wyjątkowa okazja. Tą okazją może być na przykład doskonale umiejscowiony lokal. Świetnie! To impuls do pierwszego kroku. Na kolejnym etapie mamy jednak do przygotowania założenia budżetowe, a finalnie dobry plan marketingowy. I właśnie tutaj dla wielu osób zaczynają się schody...

Plan Marketingowy

Jakkolwiek budżet trzeba jakoś spiąć, tak w przypadku marketingu ograniczamy się zwykle do tego, co niezbędne. Ładny szyld, klimatyczny wystrój, atrakcyjne menu, ewentualnie jakaś informacja w lokalnej prasie czy trochę ulotek. Nie ma w tych działaniach planu, nie ma konsekwencji, nie ma też budżetu reklamowego. Tymczasem dobry marketing to taki, który zakłada wszystkie te elementy, konsekwentnie je realizuje, kontroluje i modyfikuje.

Czy można znaleźć dobrze zarabiające lokale gastronomiczne bez dobrego marketingu?

Zdecydowana większość firm lokalnych działa bez jakiegokolwiek planu marketingowego. Co więcej, wiele z nich całkiem nieźle sobie radzi! W związku z tym odpowiedź jest twierdząca – tak, można osiągnąć sukces finansowy bez dobrego marketingu. 🙂

Sukces Finansowy

Wszystko w porządku, póki interes dobrze się kręci. W końcu jednak dotrzemy do ściany. Chcielibyśmy zarabiać więcej, ale jak to zrobić? Może także pojawić się „kosmiczne zawirowanie” w stylu pandemii i przyjdzie jakoś się w nim odnaleźć. Nie wspominając już o konkurencji czy różnego typu dramatach, które mogą nagle ograniczyć dostęp do klientów.

Jeżeli płynęliśmy na fali bez dobrego marketingu, trudno nam będzie utrzymać się na niej w zupełnie nowej rzeczywistości. Zostaniemy bez pomysłu, doświadczenia oraz bazy klientów. Dobry, świadomy marketing pomoże zwiększyć liczbę klientów oraz otworzy przed nami wiele nowych możliwości.

Ile kosztuje marketing restauracji?

Chcąc rozmawiać o konkretnych kwotach, należy ustalić punkt wyjścia, aktualne zapotrzebowanie, wielkość oraz możliwości lokalu gastronomicznego, jak również nasze oczekiwania.

Jeżeli jesteśmy restauracją, która prosperuje całkiem dobrze, ma już odpowiednie narzędzia reklamowe i nie wymaga prowadzenia intensywnych działań, możliwe, że wystarczy skupić się na budowaniu bazy klientów, a następnie na systematycznej, ukierunkowanej komunikacji. Do tego warto dorzucić ciekawy pomysł na nieszablonowe akcje w lokalu i możemy odważnie patrzeć w przyszłość. W tym przypadku narzędzia do obsługi oraz wsparcie copywritera mogłyby się zamknąć w koszcie 500 zł miesięcznie.

Wydatki marketingowe

Powstaje, rzecz jasna, pytanie, czemu nie zająć się przede wszystkim pozycjonowaniem strony? Nie skupić się na działaniach w serwisach społecznościowych czy innych, bardziej oczywistych aktywnościach promocyjnych? Po pierwsze, to sprawa bardziej skomplikowana. Jeżeli chcemy wdrożyć te tematy, musimy im poświęcić znacznie więcej uwagi. Po drugie, to znacznie bardziej kosztowne, zwłaszcza gdy liczysz na konkretne efekty, a nie tylko na działania pozorowane.

Przykładowo przymierzając się do tematu jakim jest pozycjonowanie strony internetowej zapewne Twoim pierwszym krokiem byłoby poszukanie firmy, która się w tym specjalizuje. Na rynku trafisz na kilka podstawowych typów ofert:

  • oferta, w której zapłacisz za pozycje na określone słowa kluczowe,
  • oferta, w której masz stałą, niewielką opłatę,
  • oferta ze stosunkowo sporą opłatą początkową i miesięcznymi opłatami za prowadzenie konkretnych działań.

Którą opcję wybrać? Podpowiem Ci, że oferta pierwszej firmy wypozycjonuje Cię najszybciej, ale jej działania to stąpanie po cienkim lodzie. Google wprowadza cały czas poprawki w algorytmach ograniczając wpływ działań, na których zwykle bazują takie firmy. Pewnego dnia Twoja strona może zaliczyć spektakularny upadek. Nie będziesz wtedy musiał płacić takiej firmie, ale i tak to Ty zostaniesz z problemem. To Ciebie klienci nie będą mogli znaleźć w internecie. Co do pozostałych ofert, wszystko zależy od tego, co obejmują. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, czego należy oczekiwać, albo jak samem pozycjonować swoją stronę, to zachęcam Cię do śledzenia Akademii Lokalnej Firmy :)

Podsumowując, oczywiście gorąco Cię zachęcam do poszerzania swoich działań. Ale rób to świadomie, bo inaczej tylko zmarnujesz czas i pieniądze.

No dobrze, było kilka słów o dobrze funkcjonującej restauracji, to teraz powiedzmy coś o startującym lokalu gastronomicznym. Także i tutaj budżet zależy od wielkości, możliwości oraz aspiracji obiektu. Same narzędzia (w tym strona internetowa, materiały reklamowe) to koszt rzędu 3, 5, 10 lub więcej tysięcy złotych. Jeżeli musimy zintensyfikować działania promocyjne, w pierwszym okresie działalności warto przeznaczyć kolejne 2 tysiące złotych miesięcznie na reklamę w internecie.

Oczywiście koszty możliwych wydatków marketingowych, to temat, w którym można analizować wszystkie możliwie budżety. Powyższe kwoty mają jedynie uświadomić, że marketing też kosztuje i trzeba się z tym liczyć. Jednak diabeł tkwi w szczegółach. Aby mówić o konkretach, należy rozpatrywać wybrane przypadki.

Jak zmniejszyć koszty reklamy restauracji, zwiększając jednocześnie efekty?

Tutaj recepty są trzy. Pierwsza to prowadzić świadomy przekaz. Jeżeli znasz swojego klienta, to wiesz, gdzie możesz go znaleźć. Istnieją bardzo precyzyjne formy przekazu reklamowego, w których da się wyselekcjonować ograniczoną grupę spośród mieszkańców Twojego miasta. Zamiast kierować działania promocyjne do 150 tysięcy ludzi, z których Twoimi potencjalnymi klientami może być zaledwie 10%, kieruj go do 1 tysiąca osób, gdzie Twoimi potencjalnymi klientami może być 90%!

Zmniejszenie kosztów

Druga recepta na zmniejszenie kosztów to forma przekazu. Jeżeli znasz swojego klienta, wiesz, jakim językiem do niego mówić, aby osiągnąć najlepszy efekt. Nie bez powodu znana sieciówka na „M” w reklamach pokazuje młodych ludzi, którzy po treningu wpadają na wysokokaloryczną przekąskę albo grupę równie młodych ludzi pałaszującą ostatni hit. Jeżeli taka grupa jest również Twoim najlepszym klientem, mów ich językiem. Mów tak, aby mogli utożsamiać się z tym, co od Ciebie dostaną.

Trzecią receptą jest wiedza o tym co działa. Podejmując każdą aktywność marketingową trzeba sobie zadać pytanie co chcemy osiągnąć, a następnie weryfikować efekty. W przypadku większości prowadzonych działań mamy taką możliwość. W przypadku reklamy konwencjonalnej można na przykład uruchamiać krótkoterminowe promocje. W internecie natomiast dysponujemy potężnymi narzędziami z użyciem których możemy badać każdą aktywność i efekt jaki przynosi.

Czy da się robić marketing za darmo?

Mając na uwadze to, że czas pracy zawsze stanowi określoną wartość, mogę śmiało napisać, że się nie da. 🙂 Rzecz jasna, możesz prowadzić działania marketingowe tak, aby nie wydawać pieniędzy. Możesz wykorzystać darmowy kreator strony, darmowy kreator tworzenia materiałów reklamowych, darmowe narzędzia do budowania bazy i realizacji e-mail marketingu. Możesz aktywnie udzielać się w społecznościach i budować naturalne zasięgi, osobiście prowadzić działania PR-owe itd. Dużo pracy Podsumowując, da się prowadzić marketing, prawie nie wydając pieniędzy. Jeśli jednak traktujesz swój lokal gastronomiczny na poważnie, zakładam, że nie jesteś w stanie poświęcić na te działania większości swojego czasu.

Czy agencja może mnie dobrze obsłużyć?

Może tak, a może nie. Oznacza to, że wiele zależy od szczęścia, od tego, na kogo trafisz, a jeszcze więcej od tego, czy będziesz w stanie jasno określić, czego od niego oczekujesz. I czy potrafisz zweryfikować pracę wybranej agencji. W poprzednich akapitach pisałem już coś na temat sprawdzania skuteczności. 🙂

Przykładowo, poruszmy mocno eksploatowany temat prowadzenia konta w Google Ads i kampanii w wyszukiwarce Google. Opłaty miesięczne to zazwyczaj procent od prowadzonej kampanii. Jeśli wiedziałbyś, że agencja skonfiguruje Twoje konto w jedną godzinę, a następnie pod koniec miesiąca poświęci kilka minut na wygenerowanie raportu, chętnie płaciłbyś jej comiesięczny „haracz”? Na dodatek Twoja kampania zostanie skonfigurowana w taki sposób, że większość budżetu będzie przepalana na wyświetlenia, które nie mają szansy przynieść Ci klienta? W raporcie zobaczysz piękny wzrost zasięgów, ale nic pożytecznego za tym nie pójdzie. Niestety takie praktyki mają miejsce nawet w autoryzowanych agencjach. Z drugiej strony, są agencje, które cały czas pracują nad poprawą efektywności kampanii i dotyczy to wszystkich aspektów zlecanych działań marketingowych.

Dlatego kontrola jest najlepszą formą zaufania. Oczywiście, aby móc kontrolować, warto wiedzieć co i w jaki sposób… Tu znów nawiązujemy do poprzednich akapitów.

Czy mogę prowadzić skuteczny marketing samodzielnie?

Jeżeli jesteś w stanie poświęcić dziennie od pół godziny do godziny na prowadzenie działań marketingowych i sprawia Ci to przynajmniej odrobinę frajdy – zdecydowanie tak. Jeśli natomiast Twój plan jest napięty do granic możliwości i godzinę możesz znaleźć, ale co najwyżej w miesiącu albo słowo „marketing” kojarzysz z czymś nieprzyjemnym, sugerowałbym ograniczyć się do tego, co musisz wiedzieć. Tak, aby móc sprawdzić, czy to, co jest dla Ciebie prowadzone, przekłada się na realne zyski.

Zapraszam Cię do śledzenia Akademii Lokalnej Firmy, z której dowiesz się zarówno jakie działania marketingowe warto realizować, czego oczekiwać i jak sprawdzać ich efekty. Dowiesz się również jak samodzielnie prowadzić takie działania.

Tymczasem zachęcam Cię do pobrania bezpłatnego dokumentu zawierającego 27 pytań z opisem, dzięki którym sprawdzisz, czy prowadzisz skuteczne działania marketingowe.

Akademia Firmy

Program zawiera usystematyzowane działania marketingowe lokalnej firmy. Zagadnienia zestawione krok po kroku pomogą Ci wdrożyć i poprowadzić efektywne działania marketingowe, które pomogą Ci efektywnie pozyskiwać klientów i zwiększą Twoje wpływy.


copyrights © 2020 7punkt - wszystkie prawa zastrzeżone. | zabrania się kopiowania materiałów ze strony bez wyraźnej zgody właściciela